Sağlık Köşesi

Kurban etini sabah kahvaltısında tüketmeyin; bekletilen et daha lezzetli olur.
Az pişen etin kalitesi ve lezzeti azalır; fırınlayın ya da ızgara yapın.
Demir deposu olan kırmızı et, B12, B6, B1, A vitamini içerir; biyoyararlılığını arttırmak için mutlaka sebze ile birlikte tüketin.

Zevkle ve özenle hazırlanan bayram sofralarının vazgeçilmezi tatlıya, kurban bayramında kırmızı et de eşlik ediyor. Her ikisinin de aşırı miktarda tüketimi ise birçok hastalıkta kötü tabloya neden olurken yeni hastalıkların oluşmasına da zemin hazırlıyor. Medical Park Göztepe Hastane Kompleksi'nden Beslenme ve Diyet Uzmanı Gizem Keservuran, sağlıklı bir kurban bayramı için yapılması gerekenleri üç başlıkta özetledi:

  • Doğru besin seçimi.
  • Kurban kesimi, gıda güvenliği, etlerin saklanması.
  • Etlerin saklanması, yemek çeşitleri, hazırlama ve pişirme yöntemleri.

Keservuran, kurban bayramında sağlığın, etlerin kesim aşaması ile başladığını belirterek sözlerini şöyle sürdürdü: "Mutlaka veteriner kontrolünden geçmiş kurbanlık alınmalı ve kurbanlık kesimleri uygun şartlarda yapılmalı. Etler uygun koşullarda kesilmezse, doğru pişirilmez, uygun sıcaklıklarda

bekletilmezse hayvanlardan insanlara tenya, şarbon, tüberküloz, salmonella gibi hastalıklar bulaşabilmektedir."

Gizem Keservuran, kurban bayramında beslenme ile ilgili en sık gündeme gelen 5 soruya yanıt verdi:

Kurban eti sabah kahvaltısında yenebilir mi?

Yanlış alışkanlıkların başında kurban etlerinin kesildikten hemen sonra hatta sabah kahvaltısında tüketilmesi gelmektedir. Hayvanlardaki mikroorganizmalar kesimden sonra 24 saat içinde ölür ve hayvan ilk kesildiğinde "ölüm sertliği" olarak adlandırdığımız sertlikte olur. Özellikle mide ve bağırsak problemi olan kişilerin dikkat etmesi gereken bir konudur. Etler, soğuk ortamda birkaç gün bekletildikten sonra tüketilmelidir. Büyükbaş hayvanların etlerinde 0 derecede 7-10 gün bekletildikten sonra tam yumuşama sağlanır, etin lezzeti artar.

Etler nasıl saklanmalı?

Etler uzun dönemde tüketilecekse, birer pişirimlik parçalara ayrılmalı, buzdolabı poşetlerinde, yağlı kağıda sarılarak buzdolabının buzluk kısmında veya derin dondurucuda saklanmalıdır. Etler bu şekilde -20 derecede birkaç hafta, -180 derecede ise daha uzun süre saklanabilir. Etlerin tüketilecek kadarı buzdolabının orta raflarında çözdürülmeli, çözdürülen etler ise tekrar dondurulmamalıdır.

Kurban etleri nasıl pişirilmeli?

Sofralara sunacağımız etin lezzeti bizim elimizde. Eti pişirme yöntemimiz etin kalitesini doğrudan etkilemektedir. Etin lezzeti, kıvamı, kokusu, vitamin–mineral içeriği tamamen pişirme yöntemimizle ilgilidir. En doğru pişirme şekli ise ızgara, haşlama, fırında veya sebzelerle birlikte tencerede pişirme şeklidir. Etlerin çok uzun süre yüksek ısıyla temas etmesi (kızartma, kavurma veya mangal-barbekü şeklinde pişirme) çeşitli kanserojen maddelerin oluşumuna neden olmaktadır. Ayrıca mangalda pişirme sırasında etin dış kısmı hızlı şekilde piştiğinden dolayı proteinler katılaşmakta ve etin iç kısmı çiğ kalmaktadır. Etlerin az pişmiş veya çiğ tüketilmesi, etin kalitesini düşüreceği gibi besin zehirlenmelerine de neden olabilir. Etler ızgarada pişirilecekse, vitamin kaybını önlemek ve kanserojen madde oluşumunu engellemek için, ateşten 15 cm uzakta olmalı ve kömürler kor halini aldıktan sonra pişirilmelidir.

Hangi yağlarla pişirmeliyiz?

Et ile yapılan yemeklere ayrıca yağ eklenmemelidir. Kırmızı et, doymuş yağ ve kolesterol içeriği yüksek bir besin olduğundan, kırmızı etle pişen yemekler zaten lezzetli olacaktır. İlave yağ eklenmesi, vücutta ek yük getirecek diyetle alınan yağ miktarının artmasına neden olacaktır. Özellikle kuyruk yağı, iç yağı ve tereyağı gibi yağların kullanımından kaçınılmalıdır. Eti görünür yağlarını mutlaka temizleyin. Son yapılan bilimsel araştırmalar yağlı kırmızı et tüketiminin kan yağlarında ve ürik asit düzeylerinde artışa neden olduğunu göstermektedir. Ayrıca fazla tüketimin kolon, mide, prostat kanseri riskini arttırdığı da bilinmektedir. Bu nedenle haftada 2 kez doğru pişirme yöntemleri ile hazırlanmış kırmızı et tüketimi sağlıklı birey olmada önemli bir adımdır.

Kırmızı et protein deposu mudur?

Kırmızı et, iyi kalite protein olmasının yanı sıra; çinko, fosfor, magnezyum, demir, B12, B6, B1, A vitaminlerini ve mineralleri içerir. Özellikle demir mineralinin en iyi kaynağıdır. Demirin en iyi dostu olan C vitaminini ise içermez. Dolayısıyla demir emilimini, biyoyararlılığını arttırmak için kırmızı et mutlaka sebzeler ile birlikte tüketilmelidir. Kurban etini de özellikle sebzeler ile haşlayıp tüketmek sağlıklı beslenme açısından oldukça önemlidir. Aynı zamanda kırmızı et yanında kalsiyum içeren besinlerin (süt, yoğurt, ayran) tüketimine dikkat etmek gerekir. C vitamini demir emilimini arttırırken, kalsiyum ise demir emilimini azaltmaktadır.

Kurban Mönüsü

Sağlıklı kurban bayramı için pratik öneriler

  • İlk öğününüz 2 bardak su, ardından hafif bir kahvaltı olsun.
  • Az ve sık aralıklarla doğru besinleri seçerek beslenmeye özen gösterin.
  • Drajeler, çikolatalar, şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlıları veya meyve tatlılarını (elma, armut, ayva tatlısı) tercih edin.
  • Tabağınızın dörtte birini kırmızı et kalan kısmını ise sebze yemekleri ve salatadan oluşturun, bunun yanında tam buğday ekmeğinizi tüketmeyi unutmayın.
  • İkramlarla ve fazla yemeyle bozulan bağırsak hareketlerinizi düzene koymak adına ara öğünlerde meyve tüketimine önem verin. Elma, armut, ayva gibi meyvelerinizi iyi yıkadıktan sonra kabuklu tüketmeye özen gösterin.
  • Bağırsaklarda su tutulumuna neden olan fazla çay ve kahve tüketiminin yerini, bitki çaylarına bırakın. Bozulmuş bağırsak hareketlerinizi düzenlemek için vücudunuza yardımcı olun.
  • Öğün aralarında su tüketmeyi unutmayın.
  • Bayram ziyaretine gitmeden önce evinizde yemeğinizi veya ara öğününüzü mutlaka tüketin.
  • Yine de "Eyvah fazla yedim, kaçırdım " diyorsanız, fiziksel aktivitenizi mutlaka arttırın.
  • Bayramı fırsat olarak görüp seyahate çıkan bireyler, açık büfelerde dikkatli olun, sağlıklı beslenme kurallarını unutmayın.
  • Kurban bayramında özellikle şişmanlık, kalp-damar hastalığı, diyabet, hipertansiyon, mide-bağırsak rahatsızlığı olan bireyler ve yaşlılar beslenmelerine dikkat etmek zorundadırlar. Özellikle kronik hastalığı olan (diyabet, böbrek hastalığı, sindirim problemleri, yüksek tansiyon, kalp-damar rahatsızlığı) ve beslenme tedavisi alan bireyler kurban bayramında öğünlerde tüketmeleri gereken miktarları aşmamalıdır.

INTERNATIONAL PATIENT CENTER

:
*
:
*
:
*
:
*
:
*
:
*
:
Mr Ms
*
:
*
:
*
:
*
:
*
: Güvenlik Kodu
*

Send

Message Sent Successfully.

Error Occurred, Please, try again later.