Beslenme ve Diyet

Oluşturma Tarihi: 25.04.2017 01:45 Güncelleme Tarihi: 03.05.2024 13:56

Sağlıklı beslenmek için insan vücudunun pek çok besin öğesine ihtiyacı bulunur. Yalnızca karın doyurmak ve açlık duyusunu bastırmak için rastgele yemek yemek dengesiz ve sağlıksız beslenmeye, bu da pek çok rahatsızlığa sebebiyet verir. Bazı besinleri hiç almamak ya da yetersiz almak vücudun ihtiyaç duyduğu vitamin ve minerallerin eksikliğine yol açarak pek çok farklı rahatsızlığa sebep olabileceği gibi bazı gıdaları fazla ve dengesiz tüketmek de aşırı kilo ve organ yağlanmalarına sebep olabilir. Sağlıklı ve dengeli beslemek için uzman bir diyetisyenden yardım alabilir ve kendi metabolizmanız için uygun bir diyet planı oluşturulmasını talep edebilirsiniz.

Diyet Nedir?

Günlük hayatta tükettiğiniz besinleri az ya da daha fazla tüketerek sağlığınızı riske atmamanız için profesyonel diyetisyenler tarafından sizin vücut tipinize ve ihtiyacınıza göre size özel olarak hazırlanan sağlıklı beslenme programıdır. Genel olarak cinsiyet, yaş ve kilo kriterlerine göre vücut kitle endeksinin hesaplanmasıyla ideal kilonuz belirlendikten sonra ihtiyacınız olan besinleri tüketmeniz için bir diyet listesi oluşturulur. Diyetisyeniniz gerekli gördüğünde faklı tetkik ve tahliller isteyebilir. Bu noktada diyetisyeniniz ile görüşürken yemekten asla vazgeçemeyeceğiniz besinleri belirtmenizde fayda var. Diyet listenize sizin için olmazsa olmaz besinler eklenirken doğru ve dengeli beslenmeniz için bazı yiyecekler listeden çıkarılarak sağlıklı beslenmeniz sağlanır. Sanılanın aksine diyet yapmak aç kalmak değil ara besinlerle sürekli ve dengeli beslenerek sağlıklı bir vücuda sahip olmaktır.

Diyetisyen Kime Denir?

Üniversitelerin 4 yıllık beslenme ve diyetetik bölümünden mezun olan kişilere diyetisyen denir. Diyetisyenler sadece kilo alıp vermek ile ilgilenmez aynı zamanda besinlerin insan vücudundaki etkilerini de inceler. Besin analizlerini yaparak diyet ürünleri geliştirebilir ya da kişilerin hastalıklarına uygun olarak diyet programı hazırlayabilir.

Sağlıklı Kilo Verme

Fazla kilolarınızı verirken sağlığınızdan olmamak için diyetisyen eşliğinde hazırlanmış diyet listelerini takip etmeniz gerekir. Kulaktan dolma bilgiler ile uygulanan hatalı programlar pek çok sağlık problemine yol açabilir. Sağlıklı kilo vermek için şu adımlara dikkat etmelisiniz:

  • Diyet listesi, bir diyetisyen tarafından kişiye özel olarak olarak hazırlanmalıdır.
  • Yapılan diyet programı diyetisyen tarafından devamlı güncellenmelidir.
  • Şok diyetlerden kesinlikle uzak durulmalıdır.
  • Kişiye özel hazırlanan programdaki hiçbir ana ve ara öğün atlanmamalıdır.
  • Diyet ile birlikte uygulanan egzersiz programları daha hızlı ve sağlıklı kilo vermeye yardımcıdır.

Kişiye Özel Beslenme Planı

Bir başkasına yarayan diyet listeleri sizi zayıflatmayacağı gibi vücudunuz ihtiyacı olan besinlerden mahrum kalacağı için kas kayıplarına da sebebiyet verebilir. Her diyet profesyonel bir diyetisyen tarafından kişinin kendi vücut özelliklerine göre özel olarak hazırlanır. Böylece sağlıklı bir şekilde kilonuzu kontrol altına alabilirsiniz. Bu listeler sizin vücudunuz ve kişisel talepleriniz göz önünde bulundurularak hazırlanır.

Çocukluk Çağı Beslenmesi

Dengeli ve sağlıklı beslenme büyüme çağındaki çocuklar için son derece önemlidir. Çocukların büyüme ve gelişmelerini sağlamak ve bu alışkanlıklarını devam ettirmeleri hiperkolesterolemi ve tip 2 diyabet gibi hastalıklardan korunmaları ile sağlanır. Çocukların ihtiyaç duyduğu yüksek enerjiyi, kalori bakımından yüksek gıda ve içeceklerden sağlamaları oldukça sakıncalıdır. Fast food gıdalarının yanı sıra gazlı içeceklerin tüketimi de olası sağlık problemlerinin önünü açar. Büyüme çağındaki çocukların sağlıklı ve dengeli beslenmeleri, zihinsel ve bedensel gelişimleri için önemlidir. Çocukların boy ve kiloları belirli aralıklarla kontrol edilmeli ve yaş aralığına göre doğru persentilde olup olmadığına bakılmalıdır. 

Gebelikte ve Emzirme Döneminde Beslenme

Hamilelik boyunca tüketilen gıdalar bebeğin gelişimi için önemlidir. Bu dönem boyunca 9-12 kg almak normal olsa da gebeliğe normal kilosunun üzerinde başlayan anne adaylarının daha dikkatli olması gerekir. Ancak bu süreçte kilo vermeye çalışmak doğru bir davranış değildir. Sağlıklı ve yeterli beslenmek için diyetisyeninizden size özel bir program oluşturmasını istemek, sizin için ve bebeğiniz için daha sağlıklıdır.

Hamileliğin her üç ayına trimester adı verilir ve her üç dönem için beslenme türü farklıdır. Genel olarak hamileliğin ilk 3 ayında yani 1. trimester içindeyken kilo almamak normaldir. Diyetisyeniniz tarafından hazırlanan doğru bir beslenme programıyla bu dönemde kilo artışını engelleyebilirsiniz. 2. trimester'da bebeğin de gelişimiyle anne adayının gereksinimleri değişerek ek kalori ihtiyacı doğar. Bu dönemde vücutta yağ depolanması sağlıklı bir durum olarak kabul edilir. 3. trimester yani hamileliğin son döneminde kilo artışı devam eder. Bu dönem anne karnındaki bebeğin en hızlı büyüdüğü ve geliştiği dönemdir. Doğru beslenme programı ile bebeğin ve annenin tüm ihtiyaçları sağlıklı bir şekilde karşılanır. Hamilelik boyunca diyetisyeniniz beslenme programını değiştirerek, gerekli besin ve kalorinin alınmasına olanak tanırken gereksiz kilo alımını engeller.

Diyabet Beslenmesi

Tip 1 diyabet çoğunlukla çocukluk ve gençlik döneminde ortaya çıkan şeker hastalığıdır. Yeterli ve dengeli beslenmenin yanı sıra fiziksel aktivite de önemlidir. Eğer bu hastalığa sahipseniz nasıl dengeli ve doğru beslenmeniz gerektiğini diyetisyeninizden öğrenmek sağlıklı olmanız ve yaşam kalitenizi artırmanız açısından önemlidir. Tip 2 diyabette ise kilo problemi olan ve olmayan kişilerin diyetleri diyetisyen tarafından kişiye özel olarak hazırlanır. Vücudun ihtiyacına göre protein, karbonhidrat ve yağ gereksinimleri planlanır ve uygun program oluşturulur.

Aşırı Zayıf Kişilere Kilo Alma Planları

Aşırı zayıflık ve kilo alamamak da sağlık açısından zararlıdır. Kilo almak için bilinçsizce uygulanan şeker ve karbonhidrat alımı sağlıklı değildir. Kas ve kemik yoğunluğunun azalması ve organ hasarlanmasına kadar uzanabilen süreçte diyetisyenden profesyonel bir yardım almak ve hazırlanan programa düzenli bir şekilde uymak önemlidir. Genellikle şu yöntemler kilo almaya yardımcıdır:

  • Öğün sayılarını artırarak daha sık ve dengeli beslenmek.
  • Yemek öncesi ve esnasında sıvı tüketmemek.
  • Kuru meyve tüketmek.
  • Salataya ceviz, zeytin ve peynir gibi ek besinler eklemek.

Mide ve Bağırsak Hastalarına Özel Beslenme

Sağlıklı yaşamın olmazsa olmazları arasında yer alan sağlıklı beslenme akut ve kronik seyreden mide ve bağırsak hastalıklarının önlenmesi veya tedavisinde büyük rol oynar. Hazımsızlık, gastrit, ülser gibi mide rahatsızlıkları ya da kolit, ishal ve emilim bozukluğu gibi bağırsak rahatsızlıkları için diyetisyeniniz, tüketmeniz ve tüketmemeniz gereken besin türlerini belirleyerek bir beslenme programı hazırlar. Bu besinlerin nasıl tüketilmesi gerektiği ve tükettikten sonra yapmanız ve yapmamanız gerekenler konusunda sizi bilinçlendirir.

Yatan Hasta Beslenme ve Diyet Hizmetleri

Hastanede farklı sebeplerden ötürü yatan hastalara uygulanan diyet hizmetleri hekimin talebi doğrultusunda diyetisyen tarafından uygulanır. Kişinin hastalığı, cinsiyeti, yaşı ve vücut yapısına göre özel olarak hazırlanan beslenme programları tedaviye yardımcıdır. Hastaya rutin olarak yapılan kontroller sırasında beslenme programı değiştirilip tekrar düzenlenerek yatışı boyunca diyetisyen kontrolünde takip edilir ve hasta bilgilendirilir. Hasta taburcu olduğunda da hastaya uygun bir diyet programı verilerek takibe alınır.

Dengeli ve sağlıklı beslenmek her yaştan kişinin vücut sağlığını koruması ve olası hastalıkların önüne geçilmesinde etkilidir. Profesyonel diyetisyenler tarafından kişiye özel olarak hazırlanan beslenme programları sayesinde vücudun ihtiyacı olan tüm besinler alınırken gereksiz yağ depolanmasının da önüne geçilir. Siz de sağlıklı bir hayat sürmek ve iyi beslenmek için düzenli aralıklarla kontrollerinizi yaptırmayı ihmal etmeyin.

Bu içeriğin geliştirilmesinde Medical Park Yayın Kurulu katkı sağlamıştır. Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.


👩‍⚕️ Adaçayı Yağı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Tam Buğday Ekmeği Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Çam Kozalağı Pekmezi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥛 Yulaf Sütü Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Sumak Çayı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Acı Biber Turşusu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Çam Balı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Böğürtlen Çayı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥛 Badem Sütü Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Yeşil Mercimek Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍇 Siyah Üzümün Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Beyaz Çayın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🐟 Somon Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
☕ Zencefil Çayı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥛 Süt İçmenin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Tereyağın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Kuyruk Yağının Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Zeytin Çekirdeğinin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Barbunya Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥛 Ballı Süt Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Ceviz Zarının Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Otonom Nedir? Otonom Sinir Sistemi Görevleri Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Nohutun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Böğürtlen Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍃 İncir Yaprağının Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Menengiç Kahvesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Brüksel Lahanası Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥣 Yulaf Ezmesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍵 Matcha Çayı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Yaban Mersini Özü Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Beyaz Lahana Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Ekinezya Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Enginar Suyu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Kapari Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Eriğin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍊 Portakal Yağı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🏃 Spor Yapmanın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥗 Karatay Diyeti Nedir? Karatay Diyeti Nasıl Yapılır?
Beslenme ve Diyet
🍆 Patlıcanın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
☕ Filtre Kahve Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🧑‍⚕️ Dikenli İncir Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Brezilya Cevizi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Beyaz Leblebinin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Hayıt Otu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Hindiba Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🌿 Deve Dikeni Nedir? Deve Dikeni Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍝 Noodle Zararları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Kayısı Yağı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Enginar Sirkesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Çakşır Otu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Kara Lahana Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🐟 Ton Balığı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍌 Muz Kabuğunun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Karaciğer Yağlanması Diyeti Nasıl Yapılır?
Beslenme ve Diyet
🩺 Fesleğen Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Deniz Börülcesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Baklanın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ İncir Sütünün Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Şalgam Suyu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩🏻‍⚕️ Ballı Zencefilin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🌿 Tere Otunun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩🏻‍⚕️ Defne Tohumu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍃 Avokado Yaprağının Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🌿 Lutein Nedir? Lutein Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🧴 Ceviz Yağı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩🏻‍⚕️Leblebinin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🧅Kuru Soğanın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥜 Fıstık Ezmesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥭 Mangonun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍊 Portakalın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ İğde Tozunun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Yeşil Biberin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍄 Mantarın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Oruç Tutmanın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🧂 Epsom Tuzu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
☕ Dibek Kahvesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍋Limon Kabuğunun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨🏻‍⚕️ Tahin Pekmez Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Nar Suyu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Kırmızı Turpun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🐟 Balığın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍋Nane Limon Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Hindiba Kahvesi Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Ayranın Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Çekirdeğin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Yeşil Eriğin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Ahududu Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Taze Fasulye Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Beyaz Dutun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Karaciğer Yağlanması Diyeti Nasıl Yapılır?
Beslenme ve Diyet
👨‍⚕️ Kayısı Çekirdeği Yağı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍲 Kuru Fasülyenin Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🌿 Biberiye Otunun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🎃 Kabak Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Karbonatlı Suyun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Turpun Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🍯 Kestane Balı Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
🥒 Salatalık Diyeti Nedir? Salatalık Diyeti Nasıl Yapılır?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Bezelye Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
👩‍⚕️ Frenk Üzümü Faydaları Nelerdir?
Beslenme ve Diyet
Hekimlerimiz
Filtreleyin: