Bütün kış hasta olmadım. Şimdi neden hasta oldum?

Kış bitti bahar yüzünü gösterdi derken soğuyan ve tekrar ısınan havalar karşında bünyemiz ve psikolojimiz de değişiyor. Halk arasında bu değişen havalar bizi hasta ediyor gibi bir söylenti yıllardan beri her mevsim geçişinde söylenir. Mevsim geçişleri bizi hasta eder mi, gerçeklik payı var mı? VM Medical Park Kocaeli Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Uzm. Dr. Zeliha Aksoy anlatıyor.

Mevsim geçişlerinde sıcaklık, nem, rüzgar, hava basıncı, havadaki elektriksel yükler gibi pek çok atmosferik faktörde de ani değişiklikler meydana gelmektedir. Bu değişiklikler insan vücudunun dengesini bozarak ruhsal ve bedensel şikayetlere neden olabilmektedir. Bazı kişiler adaptasyon sürecini çok kolaylıkla geçirirken, bazılarında ise kilo değişiklikleri, depresyon, sindirim bozuklukları, migren atakları, hormonal dengesizlikler ve kas-iskelet sistemi şikayetleri artabilmektedir. Dr. Aksoy: “Mevsim geçişlerinde sık grip ve soğuk algınlığının sebebi vücudun sıcak-soğuk geçişlerine adaptasyonu sağlayamaması ve bağışıklık sisteminin olumsuz etkilenmesidir. Havaların ısınıp soğuması bu sebepler bağışıklık sistemini zayıflatabilmektedir.” diyor. Hava sıcaklığında keskin değişimler de (sıcaklık gün içinde 10 derece dalgalandığında) vücut çok fazla histamin üretmektedir. Histamin alerjik reaxion gelişini arttırır.  Ayrıca polenler ve hava kirliliğine bağlı alerjik semptomların artması ve sonrasında da enfeksiyonlara yatkınlığın gelişmesi sayılabilir.

Bir başka önemli etken ise mevsim geçişleri ile birlikte dönemsel virüs ve bakteri tiplerinin de değişmesidir. İş, okul, AVM gibi kapalı ortamlarda daha fazla zaman geçirilmesi bu enfeksiyon etkenlerine daha fazla maruz kalmamıza sebep olmaktadır. Diğer yandan açık havada zaman geçirenler mevsim geçişlerinden daha az etkilenmektedirler.

Mevsim geçişlerinde neler yapabiliriz?

Dengeli ve mevsimine uygun beslenilmeli

Bol sıvı alınması önemli

En az 8 saat uyku

Duygusal ve fiziksel stresten kaçınılmalı

Açık havada yürüyüşler yapılabilir.

Yoga, nefes gibi rahatlatıcı egzersizler

Hava koşullarına uygun giyinme, açık hava da sıcak soğuk farklılıkları için kat kat giyinme

Evin sık sık havalandırılması

Kişi için ideal oda sıcaklığı uyku sırasında 16-18 oturma odasında ise en fazla 21 derece olmalı.

B ve C grubu vitaminleri tüketmek