sat─▒r aras─▒

Chia tohumlar─▒, yüzy─▒llar boyunca Maya ve Aztek diyetlerinin temel yiyeceklerinden biri olmu┼čtu. Chia, Maya dilinde "güç" anlam─▒na gelirdi ve bu bitkinin tohumlar─▒ "ko┼čucular─▒n yemekleri" olarak bilinirdi çünkü ko┼čucular ve sava┼čç─▒lar uzun mesafeler al─▒rken veya sava┼č s─▒ras─▒nda “yak─▒t” olarak bu tohumlar─▒ tüketirlerdi. Bugün tohumlar, sa─čl─▒kl─▒ bir bedene sahip olmak için gösterdi─či yararlar nedeniyle herkesin ilgisini çekiyor. Zengin bir g─▒da maddesi olarak dikkat çeken Chia tohumlar─▒ antioksidan nitelikleriyle de öne ç─▒karak yeniden günlük beslenmeye dahil oluyor. 

Chia tohumu

Son y─▒llar─▒n en popüler sa─čl─▒kl─▒ besinlerinden biri haline gelen Chia tohumlar─▒, Salvia Hispanica bitkisinden elde edilen minik siyah tohumlard─▒r. Salvia Hispanica, nane ailesine ait çiçekli bitki türüdür ve orta ve güney Meksika ile Guatemala’da yeti┼čir. Kolomb öncesi dönemde Aztekler taraf─▒ndan ekildi─či kan─▒tlanm─▒┼čt─▒r.

Usule uygun haz─▒rland─▒─č─▒ takdirde kolayca sindirilebilen Chia tohumu, tariflere kolayl─▒kla eklenebilen çok yönlü bir malzeme olarak kar┼č─▒m─▒za ç─▒k─▒yor. Tabii bunun yan─▒ s─▒ra bol miktarda faydalar─▒ da bulunuyor. Yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar, düzenli olarak chia tohumlar─▒ yemenin sa─čl─▒─č─▒n─▒z─▒ çe┼čitli ┼čekillerde geli┼čtirebilece─čini ortaya ç─▒kar─▒yor. 

Chia tohumlar─▒n─▒ tüketmenin en popüler biçimlerinden biri tohumlar─▒ suda veya sütte iki saat bekleterek ┼či┼čip yumu┼čamalar─▒n─▒ sa─člamak. Bu bekleme esnas─▒nda tohumlar s─▒v─▒y─▒ emerek bir jel olu┼čtururlar ve kar─▒┼č─▒m, muhallebi benzeri bir dokuya kavu┼čur. Alternatif olarak bu kar─▒┼č─▒m geceden buzdolab─▒na koyulup ertesi gün haz─▒r hale getirilebilir. Lezzetlendirmek için aromal─▒ süt, meyve sular─▒, tarç─▒n, zencefil veya biraz bal eklenerek tohumlar ─▒slat─▒labilir.

Chia tohumu nedir?

Chia tohumlar─▒n─▒n çok faydal─▒ olmas─▒n─▒n nedeni, lif, omega-3 ya─člar─▒, protein, vitaminler ve minerallerce zengin olmas─▒d─▒r. Faydal─▒ bir bitki proteini kayna─č─▒d─▒r ve özellikle vejetaryen ve vegan diyetleri için bir dizi amino asit temin eder. Ya─č, protein ve lif bile┼čiminden olu┼čan yap─▒s─▒ nedeniyle, nispeten yava┼č sindirili. Bu, kan ┼čekeri seviyelerini dengede tutmak için uzun ve yava┼č bir enerji sal─▒nmas─▒n─▒ sa─člad─▒─č─▒ anlam─▒na gelir. 

Yo─čun besin de─čeri ve enerji seviyesi sebebiyle chia tohumlar─▒ “sa─čl─▒k ve enerji bombas─▒” olarak da isimlendirilir. Bu anlamda Chia tohumlar─▒ baz─▒ önemli besin maddeleri içerir. Chia tohumlar─▒n─▒n 25g'l─▒k k─▒sm─▒ yakla┼č─▒k 9 gr lif içerir. Günlük tüketilmesi tavsiye edilen lif miktar─▒ 30 gr. Dolay─▒s─▒yla, her gün 25 gr'l─▒k tohumlar günlük ihtiyac─▒n büyük bir k─▒sm─▒n─▒ kar┼č─▒lar. 

Aslen Meksika’da yeti┼čen chia bitkisi, t─▒bbi nitelikleri ve besin de─čerleri aç─▒s─▒ndan çok de─čerliydi, öyle ki para birimi olarak bile kullan─▒l─▒yordu. Aztek sava┼čç─▒lar─▒n─▒n, 24 saat boyunca sadece bir ka┼č─▒k dolusu chia ile ayakta kalabilece─či söylenirdi.

Chia tohumu faydalar─▒ 

Yeni ara┼čt─▒rmalar, chia tohumlar─▒n─▒n faydalar─▒n─▒n sand─▒─č─▒m─▒zdan daha fazla oldu─čunu gösteriyor. Örne─čin; tohumlar, cildin daha sa─čl─▒kl─▒ olmas─▒na yard─▒mc─▒ olurken ya┼članman─▒n belirtilerini de azaltabiliyor. Bunun yan─▒ s─▒ra kalp ve sindirim sistemini destekler, daha güçlü kemik ve kaslar─▒n in┼ča edilmesine yard─▒mc─▒ olur. Çok daha fazlas─▒n─▒ da sa─člayabilen tohumlar, diyabet tedavisinde bile kullan─▒labiliyor.

Tohumlar, yo─čun lif içeren ve sa─čl─▒kl─▒ ya─člara sahip olan yap─▒s─▒ nedeniyle vücudun insülin düzeylerini dengelemesine yard─▒mc─▒ olurken ba─č─▒rsak hareketlerinin de düzenli hale gelmesini sa─čl─▒yor. Ek olarak ba─č─▒rsaklardaki prebiyotiklerin büyümesine de katk─▒da bulunurken verdi─či tokluk-dolgunluk hissi ile daha zor ac─▒kmaya neden olur.

Chia, enerjinizin ve metabolizma h─▒z─▒n─▒z─▒n artmas─▒na yard─▒mc─▒ olur. Yay─▒nlanan bir ara┼čt─▒rma, tohumlar─▒ tükettikten sonra 90 dakikal─▒k bir spor etkinli─činde performans─▒n enerji içecekleri tüketildi─čindeki kadar yükseltebildi─čini gösteriyor. Ayr─▒ca çal─▒┼čmalar, diyetinize chia tohumlar─▒n─▒n eklenmesinin ard─▒ndan, vücudun metabolizmas─▒n─▒ etkileyen ve obezitenin bir bile┼čeni olan "kar─▒n ya─č─▒" dokusunu da azaltt─▒─č─▒n─▒ gösteriyor. 

─░çerdi─či kalsiyum sayesinde kemiklerin daha güçlü hale gelmesine yard─▒mc─▒ olan chia, sahip oldu─ču bor miktar─▒ ile kemiklerin ve kaslar─▒n sa─čl─▒kl─▒ büyümesini sa─člar. Bitki temelli protein kaynaklar─▒ aras─▒nda öne ç─▒kan tohumlar, kas geli┼čimi ve olu┼čumda önemli bir besin kayna─č─▒ olarak da fayda sa─člar. 

En ├çok Okunan Sa─čl─▒k Rehberi Yaz─▒lar─▒m─▒z

Sosyal Medya Hesaplar─▒m─▒z:
Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn

Uzm. Dyt.
Bet├╝l Yurdakul
Beslenme ve Diyet
─░stinye ├ťniversitesi Hastanesi Bah├že┼čehir
622391

Bu i├žeri─čin geli┼čtirilmesinde Medical Park Yay─▒n Kurulu katk─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r.
Sayfa i├žeri─či sadece bilgilendirme ama├žl─▒d─▒r. Sayfa i├žeri─činde tedavi edici sa─čl─▒k hizmetine y├Ânelik bilgiler i├žeren ├Âgelere yer verilmemi┼čtir. Tan─▒ ve tedavi i├žin mutlaka hekiminize ba┼čvurunuz.