satır arası

Sağlıklı ve kolay bir öğün hazırlamayı düşünüyorsanız veya sadece sıcak bir kap yemek tercih ediyorsanız çorba, sizin ihtiyacınızı giderebilecek iyi seçeneklerden biridir. Besin değerleri açısından zengin içeriklere sahip olan çorba türleri, sofraların vazgeçilmez yemekleri arasında yer alır. Pek çok farklı çorba türü olduğu gibi bu türlerin besin değerleri de birbirinden farklıdır. Sağlıklı beslenmek için tüketilen yiyeceklerin besin değerlerinin bilinmesi önemidir.

Çorbayı Sağlıklı Hale Getiren Özellikleri Nelerdir?

Doğru malzemelerle hazırlanan bir çorba, vücuda çok sayıda fayda sağlayan, besin değeri yüksek ve kişinin damak zevkine hitap eden iyi bir yemek türüdür. Örneğin, sebze, et veya kemik suyu ile hazırlanan çorbalar, vitamin, mineral ve kolajen açısından zengindir. Üstelik yağ ve kalori değeri de düşüktür. Çorba içmek, daha fazla sebze tüketmenizi sağlar. Böylece çorba tüketerek sebzelerin içerdiği vitamin, mineral, lif ve bitkisel bileşikler de vücuda alınabilir.

Çorba tüketmenin birçok potansiyel sağlık yararlarıyla ilişkili olduğu bilinir. Öncelikle kilo yönetimine destek olur. Araştırmalar, düzenli çorba tüketen kişilerde günlük kalori alımının daha az olma eğiliminde olduğunu yönündedir. Bunun yanı sıra sınırlı araştırmalarda düzenli çorba tüketen kişilerin, tüketmeyenlere göre daha az kiloda olduğunu ve daha az bel çevresi ölçüsüne sahip olduğu görülür.

Genellikle çorbanın tok tutacağına yönelik bir inanç yoktur ancak özellikle, yüksek oranda lif içeren çorbalar oldukça besleyicidir. Lifler, yemeği yedikten sonra midenin boşalma hızını yavaşlatabilen maddelerdir. Mideye girdiklerinde suyu emerler ve şişerek mide hacmini artırırlar. Böylece tokluk hissi de artar.

Çorbaların Besin Değerleri

Çorbaların yapılış şekilleri, içeriğinde kullanılan malzemelerin miktarları ve türleri çorbaların besin değerlerinin farklılaşmasına neden olabilir. Günlük yaşamda sıklıkla tercih edilen çorbaların besin değerlerini inceleyerek, tükettiğiniz çorbaların ne kadar doyurucu ve ne derece besleyici olduğunu anlayabilirsiniz:

Domates Çorbası

Domates çorbasının sağlığa faydaları çoğunlukla domateslere kırmızı rengini veren ve antioksidan bir pigment olma özelliği taşıyan likopenden kaynaklanır. Vücutta yüksek miktarda serbest radikal bulunduğunda, kalp hastalığı ve tip 2 diyabet gibi kronik hastalıkların gelişme riski artar. Likopen de, vücuttaki bu zararlı radikallerin olumsuz etkileriyle savaşabilen bir pigmenttir. Bu pigment sayesinde bağışıklık sistemi güçlü kalabilir ve kalp sağlığı desteklenebilir.

En sağlıklı ve en leziz domates çorbasının ev yapımı versiyonu olduğunu belirtmek gerekir. Bir büyük çiğ domates, 33 kaloridir ve 7 gr karbonhidrat, 2 gram lif, 1.6 gr protein, 0.4 gr yağ içerir. Ayrıca günlük C vitamini ihtiyacının %28’ini, K vitamini ihtiyacının %12’sini, A vitamini ihtiyacının %8’ini ve potasyum ihtiyacının %9’unu karşılar. Üstelik evde domates çorbası hazırlamak oldukça basittir. Hazırlanan çorba, et suyu veya domates bazlı olduğu müddetçe, kalori açısından genellikle bir risk oluşturmaz. Bir fincan et suyu, tek başına 1 ila 2 gram yağ ile yaklaşık 25 kalori içerir. Bir bardak domates suyu ise yaklaşık 40 kalori ve 1 gram yağ içerir. Bunun tam tersi şekilde, krema bazlı bir çorba hazırlandığında, bir fincan krema yaklaşık 700 kalori ve 74 gram yağ içerir. Krema yerine tam yağlı süt kullanılabileceğini unutmamak gerekir. Bir bardak tam yağlı süt yaklaşık 128 kcal ve 8 gram yağ içerir.

Mercimek Çorbası

Mercimek, bağırsak hareketlerinin düzenlenmesini ve sağlıklı bağırsak bakterilerinin çoğalmasını destekler. Lif bakımından da oldukça zengindir. Mercimek çorbası lezzeti ve besleyici özelliğiyle sık tüketilmesi gereken çorbalardan biridir. Bir fincan (198 gram) pişmiş mercimek yaklaşık 230 kaloridir ve 39.9 gr karbonhidrat, 17.9 gr protein, 0.8 gr yağ, 15.6 gr lif içerir. Ayrıca günlük alınması gereken B6 vitamini ihtiyacının %18’ini karşılar.

Brokoli Çorbası

Çok çeşitli vitamin, mineral, lif ve diğer biyoaktif bileşiklerle yüklü olan brokoli, besin içeriğinin zenginliği ile ön plana çıkar. Çiğ ya da pişmiş olarak tüketilen brokolinin çorbası da son yıllarda oldukça popülerdir. 91 gram çiğ brokolide 6 gr karbonhidrat, 2.6 gr protein, 0.3 gr yağ ve 2.4 gr lif bulunur. Ayrıca günlük C vitamini ihtiyacının %135’ini ve K vitamini ihtiyacının da %116’sını karşılar.

Soğan Çorbası

Soğan, bir dizi faydası olan C vitamini, folat, B6 vitamini ve potasyum içerir. Soğan çorbası da bu sayede oldukça besleyici bir kimlik kazanır. 1 kase soğan çorbası yaklaşık 374 kaloridir ve 10 gr yağ, 48 gr karbonhidrat, 6 gr lif, 18 gr protein içerir.

Tavuk Sulu Kış Çorbası

Tavuk suyuyla yapılan çorba, genelde kış aylarında hastalık dönemlerinde akla gelen ilk yemek türüdür. Yapılan çalışmalar bu çorbanın, tıkanmış burnu rahatlatabilen özellikte olduğunu belirtir. Bu çorbanın besin değerleri ele alındığında, 246 kalori, 18 gr protein, 26 gr karbonhidrat, 9.5 gr yağ, 2 gr doymuş yağ, 32 mg kolesterol, 6 gr lif ve 156 mg sodyum içerdiği görülür.

Kemik Suyuyla Yapılan Çorbalar

Kemik suyunun son derece besleyici olma özelliği vardır. Bir bardak kemik suyu 31 kaloridir ve 5 gr protein, 12 gr yağ, 3 gr karbonhidrat, 1 gr şeker içerir. Ayrıca vücutta en yüksek oranda bulunan protein olan kalsiyum, magnezyum ve kolajen dahil olmak üzere pek çok farklı bileşiğe de ev sahipliği yapar. Kolajen açısından da zengin olduğu için eklem, kemik ve cilt sağlığına destek olur.

Şehriye Çorbası

Şehriye çorbası, genellikle her evde hazırlanan favori çorbalardan biridir. Yüksek tansiyon için bir risk faktörü olan sodyum, bu çorbanın paketli versiyonlarında yüksek miktarda bulunabilir. Bu sebeple, özellikle tuz kullanımına karşı hassas davranması gereken kişiler, şehriye çorbasını ev yapımı haliyle tüketmelidir. Örneğin, 1 porsiyon hazır tavuklu şehriye çorbası, önerilen günlük sodyum alımının %80'ini sağlayabilir. Klasik bir ev yapımı şehriye çorbası ise yüksek oranda sodyum yerine, yüksek oranda protein ve sebze içerir. Metabolizmayı hızlandırmaya yardımcıdır.

Her Çorba Sağlıklı Mıdır?

Ne yazık ki her çorba sizin için sağlıklı olmayabilir. Besin değerleri bakımından zengin malzemeleri seçmek sağlıklı bir çorba oluşumunu sağlarken, kıvamını veya tadını iyileştirmek için kullanılan bazı malzemeler çorbayı oldukça sağlıksız hale getirebilir.

Çorbaları koyulaştırmak için kullanılan en popüler karışım, tam yağlı süt, krema, Hindistan cevizi kreması, mısır nişastası, ekmek, peynir, yumurta sarısı, tereyağı ve un karışımıdır. Bu bileşenler küçük miktarlarda kullanıldığında, sağlıklı bir yaşam tarzının parçası olarak kabul görebilir. Çoğu koyulaştırıcı gıda maddesi, yüksek enerjilidir ve gram başına fazla miktarda kalori içerebilir. Bu ürünler sürekli olarak tüketildiğinde, enerji yoğunlukları fazla olduğu için, vücudunuzun ihtiyacından daha fazla kalori alınmasına neden olabilir. Bu da kilo almanıza yol açabilir.. Ek olarak koyulaştırıcıların doymuş yağ bakımından da zengin olduğu bilinir. Doymuş yağların, kalp hastalığı için bir risk faktörü olduğunu unutmamak gerekir. Çorbanızın kıvamını yüksek kalorili koyulaştırıcılar olmadan iyileştirmek isterseniz, yoğurttan veya fasulye, nohut, mercimek gibi bakliyat pürelerinden yararlanın. Bu şekilde çorbanızın besin profilini daha iyi hale getirebilirsiniz. Yapımı kolay, lezzetli ve besin değerleri bakımından zengin bir yiyecek olan çorbayı daha sık tercih edin. Beslenme uzmanlarından, daha sağlıklı ve besleyici çorba tarifleri almayı deneyin.

Sağlıklı beslenme tavsiyeleri için en yakın sağlık kuruluşundaki diyetisyenlere danışabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz.

1319

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.