Günde en az 10 bardak su için

Su ihtiyacı kişiden kişiye farklılık gösterse de Dünya Sağlık Örgütü (WHO); sıvı kaybını önlemek için kadınların günde en az 10, erkeklerinse en az 14 bardak su içmesi gerektiğini belirtiyor.

Su, insanın yaşamını sürdürebilmesi için oksijenden sonraki en önemli ihtiyaç. Beslenmenin en önemli parçası ve vücuttaki tüm metabolik olaylar için hayati bir unsur. Medical Park Kocaeli Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Öznur Bircan, bir insanın yemek yemeden uzun süre yaşamını sürdürebilmesine rağmen su içmeden çok uzun süre yaşayamayacağına dikkat çekiyor.

Su ihtiyacı kişiye göre değişir
Günlük tüketmemiz gereken su miktarı kilo gibi fi ziksel özelliklere, sağlıklı olup olmadığımıza ve yaptığımız fi ziksel aktivitelere göre değişiklik gösterir. Yani su ihtiyacımız da beslenme gibi kişiye özel. Örneğin; yoğun spor yapan birinin su ihtiyacı ile spor yapmayan birinin su ihtiyacı aynı değildir. Aynı zamanda böbrek hastalıkları ve ishalin hâkim olduğu hastalıklarda da su ihtiyacı artar. Böbrek fonksiyonlarının iyi işleyebilmesi için su içimi önemlidir. Yeterli su içip içmediğimizi idrar rengimiz ile kontrol edebiliriz. Eğer ciddi bir sağlık sorunumuz yok ise yeterli su içtiğimizde idrar rengimiz çok açık sarı olur. Eğer koyu sarı ise bu yeterli su içmediğimizi gösterir. Vücudumuz için gerekli olan suyun 1,5 ile 2 litresi içtiğimiz sudan, ortalama 1 litresi yiyecek ve içeceklerden ve 260 ml ise metabolizma sonucu oluşan sudan karşılanır.

Kilogram başına 35 ml su
Basit bir formül ile hesaplayacak olursak; kilogram başına 35 ml su içmemiz gerekir. Yani 60 kilo olan bir kişi günde 2 bin 100 ml su içmesi gerekir.

Vücudumuzdaki bütün sistemler suya bağlı
Vücuttaki su oranı yaş, cinsiyet, boy uzunluğu, vücut ağırlığı ve fi ziksel aktiviteye göre değişir. Fakat ortalama olarak yetişkin bir kişinin vücudunun yüzde 60’ı sudan oluşur. Vücudumuzdaki bütün sistemler suya bağlıdır. Su, vücuttaki toksinleri dışarı atmak, hücrelerimize besin taşımak ve organlar için gerekli nem ortamını sağlamak gibi birçok görevi yerine getirebilmesi için şart olan bir maddedir. Vücuttaki kan, gastrik sıvı, tükürük, amniyo sıvısı ve idrar gibi vücut sıvılarının büyük kısmı sudur. Bu nedenle vücudumuzdaki tüm organların sorunsuz çalışabilmesi için vücutta yeterli su bulunması önceliklidir.

Diyet yaparken su içmeyi ihmal etmeyin
Suyun kilo verme üzerindeki rolü ihmal edilmeyecek kadar fazladır. Hem midede yarattığı hacimden dolayı açlık hissinin azalmasına yardımcı olur hem de metabolizmamızı hızlandırıp günlük harcadığımız enerji miktarını arttırır. Özellikle öğünlerden 15-30 dakika önce tüketilen su hem açlık hissini bastırır hem de metabolizmayı hızlandırır.

Kola, çay, kahve su yerine sayılmaz
Özellikle son yıllarda çok fazla tüketilmeye başlanılan bu içeceklerden hiçbiri su yerine tüketilmemeli. Bu içeceklerin aşırı tüketilmeleri durumunda yararlarından çok zararları vardır.

Gereğinden fazla su tüketmek zararlı
Sağlıklı olsa da her şey gibi suyun da çok fazla içilmesi sakıncalıdır. Gereğinden fazla su içilmesi böbreklerin fazla çalışması demektir. Böbreklerin su atma kapasitesinin üzerinde su alındığında atılamayan su; kanda birikerek, kandaki elektrolitler ve kan hücrelerinde değişikliklere neden olarak, kan sodyum düzeyinde düşmeye neden olabilir. Bu da ciddi sağlık problemlerine yol açabilir.

Suyun vücudumuzdaki görevleri
- Hücrelere oksijen ve besin ögelerini taşır. 
- Vücutta oluşan metabolik atıkların taşınarak böbreklerden atılmasını sağlar. Böylece karaciğer ve böbrek yükünü azaltır.
- Vücut sıcaklığının ayarlanmasında önemlidir.
- Ağız, göz, burun gibi organlarımızın nemli olmasını sağlar.
- Mineral, vitamin gibi besin ögelerinin vücudumuzda kullanılmasını sağlar. 
- Eklem sıvılarının büyük bölümü su olduğu için eklem sağlığı için önemlidir.
 - Vücutta ödemin oluşmasını engellemek ya da ödemi atmak için en iyi yöntem yeterli su tüketimidir. - Birçok kişinin problemi olan kabızlıkta da su tüketimi çok önemlidir. Çünkü su dışkıyı yumuşatarak kabızlık oluşmasını önler.