satır arası

Hamilelik döneminde özellikle de son üç aylık dönem içerisinde anne adayları, büyüyen bebeğin oluşturduğu yük ve baskı nedeniyle bazı sorunlar yaşayabilir. Gebeliğin doğal seyri içerisinde yaşanması normal olarak değerlendirilen bu sorunlardan bir tanesi de mide yanmasıdır. Hamileliğin ilk aylarında mide bulantısı ile birlikte hafif olarak mide yanması hissedilebilir. Ancak ikinci ve üçüncü trimesterde mide yanması çok daha yaygın olarak görülür.

Hamilelikte Mide Yanmasına Ne iyi Gelir?

Bebeğin anne karnında kapladığı alan arttıkça anne adayının midesi üzerinde bir baskı oluşur ve bu durum genellikle reflü, mide yanması ve mide ağrısı gibi sorunları beraberinde getirebilir. Bu durumdan kaynaklı olarak tüm hamile kadınların yarısından fazlası ikinci trimesterden sonra belirgin bir mide yanması problemi yaşar. Ancak gün içerisinde tüketilen besinlerin iyi seçilmesi, beslenme sıklığının ayarlanması ve bazı yaşam tarzı değişiklikleri ile bu gibi mide sorunları en aza indirilebilir. Hamilelikte mide yanmasına ne iyi gelir ve mide yanmasıyla nasıl mücadele edilir gibi sorularınızın yanıtları için yazıyı okumaya devam edebilirsiniz.

Hamilelikte Mide Yanması Neden Olur?

Hamilelikte mide yanması, temel olarak birkaç farklı sebep kaynaklı olarak gelişebilir. Bunlardan ilki, değişen hormon seviyelerinin sindirim sistemindeki kasların çalışması üzerindeki etkisidir. Hamilelik hormonları alt özofagus sfinkterinde, yani yemek borusunun mideyle birleştiği yerde bulunan kapakçığın gevşemesine neden olur. Bu sfinkter normalde sıkı bir şekilde iken mide içeriğinin yemek borusuna (özofagusa) kaçmasını engeller. Ancak gevşeme söz konusu olduğunda mide içeriğinin yemek borusuna kaçması söz konusu olur, bu durum ise reflü olarak adlandırılır. Mide içeriğinde yer alan mide asidi, yemek borusunda tahrişe yol açtığından burada bir yanma hissi oluşturur. Bu his ise mide yanması veya mide ekşimesi olarak adlandırılır.

Hamilelikte mide yanmasının diğer bir nedeni ise bebeğin de içerisinde yer aldığı rahmin büyümesi ile midenin baskıya maruz kalması, bunun sonucunda mide asidinin yukarı doğru ittirilmesidir. Özellikle de mide doluyken bu baskı reflüye neden olacağından mide yanmasına yol açacaktır. Bu iki durum hamilelikte mide ekşimesi sorununun en yaygın nedenleridir. Ancak nadir de olsa bazı durumlarda safra kesesi taşları, şiddetli mide yanması sorununa yol açabilir.

Hamilelikte Mide Yanması Belirtileri Nelerdir?

Mide yanması hamilelerin çok büyük bir kısmında görülen yaygın bir sorundur. Belirtileri ise hemen her bireyde benzer şekilde görülen birtakım şikâyetleri içerir. En sık görülen mide yanması belirtilerini şu şekilde sıralamak mümkündür:

  • Yemekten sonra göğsün orta kısmında oluşan ağrı ve yanma hisleri
  • Midede aşırı dolgunluk ve ağırlık hissi
  • Hazımsızlık ve tüketilen besinin yemek borusunda sıkışmışlık hisleri
  • Ağızdan gaz çıkarma (geğirme) sorunu
  • Sık tekrarlayan hıçkırık sorunu
  • Ağızda ve boğazda acı veya ekşi bir tat hissetme
  • Reflü yani mide içeriğinin ağıza gelmesi
  • Öksürük
  • Boğaz ağrısı

Gebelikte Mide Yanmasına Ne İyi Gelir?

Gebelik döneminde mide yanması sorununu azaltmanıza yardımcı olabilecek bazı önlemleri almanızda fayda vardır. İşte gebelikte mide yanmasına ne iyi gelir sorusunun yanıtları…

Az Az ve Sık Sık Beslenin

Mide ne kadar dolu ise reflü oluşma olasılığı o kadar yüksek olacaktır. Bu nedenle hamilelikte az az ve sık sık beslenmeye özen göstermek şarttır. Üç ana öğün ile beslenmek yerine ara öğünler yaparak daha küçük içeriklerle günde 6-7 öğün beslenmelisiniz.

Sigara ve Tütün Ürünlerini Bırakın

Sigara ve tütün mamulleri hamilelikte anne ve bebek sağlığı için başlı başına bir tehlikedir. Ancak bunun yanında mide yanmasının da başlıca sebeplerinden bir tanesini oluşturur. Sigara ve diğer tütün ürünleri alt özofagus sfinkterini gevşettiğinden reflüye, buna bağlı olarak da mide yanması belirtilerine zemin hazırlar. Bu nedenle eğer sigara ve tütün ürünleri kullanma alışkanlığınız varsa bu alışkanlıkları mutlaka bırakmalısınız.

Dar Giysiler Giymekten Kaçının

Dar ve rahatsız edici giysiler giymeniz karın boşluğu içerisindeki basıncı artıracak ve dolayısıyla mideniz üzerindeki baskıyı artıracaktır. Hali hazırda hamilelik nedeniyle karın boşluğu içerisindeki alan bir hayli kısıtlanmış olduğundan midede reflü oluşma olasılığını artırmamak adına rahat ve esnek kıyafetleri tercih etmenizde fayda vardır.

Yavaş Yemek Yemeye Özen Gösterin

Hamileyken yemek yerken küçük lokmalar almaya, bunları çok iyi çiğnemeye ve yavaş yemek yemeye dikkat etmelisiniz. Bu sayede midenizin bir anda dolmasını engelleyebilir, ayrıca iyi çiğnediğiniz besinlerin midede mekanik sindirim nedeniyle daha uzun kalmasını engelleyebilirsiniz. Midede kalma süresi kısalan besinler bir an önce sindirim kanalında ilerleyeceğinden hazımsızlık sorunu hafifleyecek, böylelikle mide yanması sorunu da ortadan kalkacaktır.

Fazla İçecek Tüketmeyin

Yemeğin yanında tüketilen içecekler öğün hacmini çok büyük oranda artırır. Hamilelikte mide yanmasını önleyebilmek için küçük hacimli öğünler yapmak ve mideyi aşırı doluluktan korumak gerektiğinden yemeğin yanında çok fazla içecek tüketmemeye özen göstermelisiniz. Mide ekşimesine yol açan asitli içeceklerin tüketiminden tamamen kaçınmalısınız. Ayran gibi sağlıklı içecekleri ise midede şişkinlik oluşturmayacak şekilde ara öğünlerde tüketmeyi tercih edebilirsiniz.

Düzenli Yürüyüş Yapın

Hamilelikte yürüyüş yapmanın pek çok faydası vardır ve bunlardan bir tanesi de sindirimi kolaylaştırmasıdır. Hazımsızlık ve mide yanması sorunlarını önlemek adına her gün hafif yürüyüşler yapmayı tercih edebilirsiniz.

Lifli Besinler Tüketin

Mide yanmasını şiddetlendiren bir diğer önemli sorun ise kabızlıktır. Kabızlık dönemlerinde besinlerin bağırsak içerisinde ilerleyişi yavaşladığından midede yukarı yönlü baskı artabilir. Bu sorundan korunabilmek adına lif içeriği yüksek olan meyve ve sebzeler, kuru baklagiller ve tam tahılları tüketmenizde fayda vardır.

Yemeklerin Hemen Ardından Yatar Pozisyona Geçmeyin

Mideniz doluyken yatar pozisyona geçmeniz mide kapakçığını zorlayarak asidik mide içeriğinin yemek borusuna kaçmasına neden olacaktır. Bu nedenle yemek yedikten sonraki en az 2,5-3 saatlik süreçte yatar pozisyona geçmemeye dikkat etmelisiniz. Aynı sebepten dolayı gece yatış saatlerine yakın zamanlarda besin tüketmemeye gayret ediniz. Yatmak ve dinlenmek zorunda kaldığınız dönemlerde ise yüksek bir yastık kullanarak yatağa en az 45 derecelik açıyla yatmalısınız. Bunun için özel üretilen reflü yastıklarını kullanmayı da tercih edebilirsiniz. Böylelikle mide kapakçığında oluşan baskıyı bir miktar hafifletebilirsiniz.

Hamilelikte Mide Yanmasından Korunmak İçin Hangi Besinleri Tüketmemelisiniz?

Beslenme planınızı doğru bir şekilde biçimlendirmek, mide yanmasını büyük ölçüde azaltmanıza yardımcı olabilir. Bunun için alabileceğiniz bazı önlemler şunlardır:

  • Öğünlerin yağ içeriğini azaltarak midede kalma süresini düşürebilir, bu sayede mide ekşimesi yaşama olasılığınızı azaltabilirsiniz. Özellikle yağda kızarmış ve kavrulmuş yiyecekler yerine fırın, haşlama, buğulama gibi yöntemlerle pişmiş besinleri tercih edebilirsiniz.
  • Fazla tuzlu, acı ve baharatlı, yağlı soslar içeren yiyeceklerden kaçınmalısınız.
  • Tahin, mayonez, kaymak, krema gibi yağlı besinler tüketmemelisiniz
  • Asitli içecekler, kahve ve fazla miktarda çay içmemelisiniz.
  • Yoğun mide yanması yaşanan dönemlerde turunçgiller, limon, meyve suları gibi asit oranı yüksek besinleri tüketmemeye gayret etmelisiniz.

Eğer siz de hamilelikte mide yanması sorunu ile mücadele ediyorsanız yukarıdaki önlemleri alarak bu sorununuzun hafiflemesine yardımcı olabilirsiniz. Bunlara rağmen şiddetli mide ekşimesi sorununuz varsa doktorunuza danışarak çözüm önerileri hakkında görüşünü alabilir, bu süreci daha sağlıklı bir şekilde atlatabilirsiniz.

176831

Bu içeriğin geliştirilmesinde Medical Park Yayın Kurulu katkı sağlamıştır.
Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.