sat─▒r aras─▒

Ramazan ay─▒nda iftardan sonra mide a─čr─▒s─▒ çok s─▒k kar┼č─▒la┼č─▒lan bir ┼čikâyettir. Bu durumun önüne geçebilmek için sahurda ve iftarda mideyi yormayan hafif besinler tüketilmeli. Yava┼č yemek yemek, sahur ve iftar gibi ana ö─čünler aras─▒nda bol su tüketmek mide a─čr─▒s─▒n─▒n önüne geçebilir.

Ayr─▒ca ara ö─čünlerde de kuruyemi┼čler, kuru meyvelerle beslenerek bu ┼čikayetler azalt─▒labilmektedir. ─░ftar için haz─▒rlanan yemeklerin pi┼čirme yöntemleri, beslenme ┼čekilleri ve yemeklerin porsiyonlar─▒ da iftar sonras─▒ mide a─čr─▒s─▒nda etkilidir. 

─░ftardan Sonra Mide A─čr─▒s─▒n─▒n Önüne Geçmenin Yollar─▒

Ramazan ay─▒nda ya┼čan─▒labilecek mide problemlerinin önüne geçmek için;

  • Ramazan ay─▒ boyunca düzenli ve sa─čl─▒kl─▒ beslenmeye özen gösterilmelidir. Sahur ve iftar ana ö─čünleriyle beraber iftardan sonra 1-1,5 saat aral─▒klar─▒yla da ara ö─čünler tüketilmelidir. 
  • Ramazan ay─▒ boyunca mide problemi ya┼čamamak ve bu ay─▒ sa─čl─▒kl─▒ geçirmek için mutlaka sahur yap─▒lmal─▒d─▒r ve sahurda da kahvalt─▒ ö─čünü gibi hafif g─▒dalar (yo─čurt, süt, peynir gibi) tüketilmeli, zeytinya─čl─▒ ya da k─▒zartma gibi yiyeceklerin tüketilmemesine özen gösterilmelidir. 
  • ─░ftara ba┼člarken çorba, zeytin, hurma gibi hafif besinlerle ba┼člay─▒p 10-15 dakika bekledikten sonra salata gibi hafif g─▒dalarla devam edip ard─▒ndan vitamin ve mineral bak─▒m─▒ndan zengin g─▒dalarla (bulgur pilav─▒, et, tavuk, makarna, bu─čday ekme─či gibi) beslenilmelidir. 
  • ─░ftar saatinde yemek yeme─če h─▒zl─▒ ba┼članmamal─▒, yemekte büyük porsiyonlar tüketmek yerine iftardan sonra k─▒sa aral─▒klarla küçük porsiyonlar tercih edilmelidir. Yemekler yava┼č yava┼č ve iyice çi─čnenmelidir. Böylece hem uzun süre aç kalan mideye birden yüklenilmemi┼č olur, haz─▒ms─▒zl─▒─č─▒ önleyebilirsiniz. 
  • ─░ftar sonras─▒ mide sa─čl─▒─č─▒ için bir di─čer önemli faktör de besinlerin pi┼čirilme ┼čeklidir. ─░ftarda yenilen yemeklerin k─▒zartma ya da kavurma gibi sindirimi zorlay─▒c─▒ ┼čeklinde pi┼čirilmesi yerine ha┼člama, ─▒zgara ya da f─▒r─▒nda pi┼čirilmesi mide sa─čl─▒─č─▒ aç─▒s─▒ndan önemlidir. 
  • ─░ftardan sahura kadar süre içinde su tüketimi de aç kalan vücudun kan ┼čekerinin dengelenmesi bak─▒m─▒ndan önemli rol oynar. Günde ortalama 2 ile 2,5 litre su tüketimi yan─▒nda ayran, taze s─▒k─▒lm─▒┼č meyve sular─▒ da tüketmek faydal─▒ olacakt─▒r.
  • ─░ftar sonras─▒ dü┼čen kan ┼čekeri ihtiyac─▒n─▒ gidermek için ┼čerbetli ya da ya─čl─▒ tatl─▒lar yerine güllaç, muhallebi gibi sütlü tatl─▒lar tercih edilmelidir. 
  • Ramazan ay─▒nda beslenme ┼čeklinde düzensizlik ya┼čanaca─č─▒ için kab─▒zl─▒k gibi sindirim sistemini etkileyecek durumlardan kaç─▒nmak için iftarda tah─▒ll─▒ g─▒dalar, sebzeler ya da kepekli ekmekler gibi lifli g─▒dalar─▒n tüketilmesi ve ara ö─čünlerde de kurutulmu┼č meyveler, ceviz, badem gibi yemi┼člerin tüketilmesi önerilmektedir. 
  • ─░ftar sonras─▒ sindirim sistemine yard─▒mc─▒ olmas─▒ bak─▒m─▒ndan, hareketsiz kal─▒nmamal─▒, yemekten 1-2 saat sonra k─▒sa aral─▒klarla yürüyü┼čler yap─▒lmas─▒ ya da hafif egzersizler yap─▒lmas─▒ önerilmektedir. 

Mide A─čr─▒s─▒n─▒ Önlemek ─░çin Ramazanda Nas─▒l Beslenilmeli?

Öncelikle iftarda mutlaka zeytin/hurma ve s─▒v─▒ g─▒dalardan çorba ile ba┼članmas─▒ önerilmektedir. Ana yeme─če geçmeden önce 10 dakika kadar beklenip öyle ana yeme─če geçilmesi sindirim aç─▒s─▒ndan faydal─▒ olacakt─▒r.

Uzun saatler su tüketilmedi─činden sahur, iftar ve iftar sonras─▒ ortalama 2 ile 2,5 litre su tüketimine özen gösterilmelidir. ─░ftardan 1-2 saat sonra yenilen tatl─▒n─▒n da sütlü tatl─▒ (sütlaç, güllaç, a┼čure gibi) olmas─▒ hem kilo kontrolü hem de daha hafif bir ö─čün yenmesi bak─▒m─▒ndan fayda sa─člayacakt─▒r. 

Sahur ö─čünü, kahvalt─▒ gibi dü┼čünülmeli. Bu ö─čünde de hafif besinler tüketilmelidir. Yeme─če ba┼člamadan önce ve yemek bitiminde bol su tüketimi yap─▒lmal─▒d─▒r. Sahurda yumurta, süt gibi protein bak─▒m─▒ndan zengin besinler, kefir, yo─čurt veya cac─▒k gibi tok tutan hafif besinler ve salata gibi bol ye┼čillikli g─▒dalar─▒n tüketimi hem mide a─čr─▒lar─▒n─▒ azaltacak hem de iftara kadar geçen zaman─▒n rahat geçirilmesine yard─▒mc─▒ olacakt─▒r. Sindirim sistemine iyi gelen ve uzun süre tok tutan tam bu─čdayl─▒ ya da çavdar ekme─či tüketilmesi de fayda sa─člar. 

En ├çok Okunan Sa─čl─▒k Rehberi Yaz─▒lar─▒m─▒z

Sosyal Medya Hesaplar─▒m─▒z:
Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn

Prof. Dr.
Nevin Y─▒lmaz
Gastroenteroloji
VM Medical Park Kocaeli
1317

Bu i├žeri─čin geli┼čtirilmesinde Medical Park Yay─▒n Kurulu katk─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r.
Sayfa i├žeri─či sadece bilgilendirme ama├žl─▒d─▒r. Sayfa i├žeri─činde tedavi edici sa─čl─▒k hizmetine y├Ânelik bilgiler i├žeren ├Âgelere yer verilmemi┼čtir. Tan─▒ ve tedavi i├žin mutlaka hekiminize ba┼čvurunuz.