satır arası

Soğukların gelmesiyle kışın yüzünü yavaş yavaş göstermeye başladığı günlerde insanlar ısınabilmek için daha çok enerjiye ihtiyaç duyar. İnsan vücudu kış mevsiminin gelmesi ile birlikte ani bir biçimde değişen sıcaklık değerlerine uyum sağlayabilmek için daha çok efor sarf eder. Bu durum bağışıklık sisteminin zayıflamasına neden olur. Dolayısıyla havaların soğumaya başladığı günlerde birbirinden leziz ve faydalı kış meyve ve sebzelerinin düzenli olarak tüketilmesi önerilir. Meyveler insan vücudu için gerekli olan çeşitli vitamin ve mineralleri bünyesinde barındırarak bağışıklık sisteminin normal fonksiyonuna katkıda bulunur. Kış meyvelerinin çeşitleri, bu meyvelerin besin değerleri ve faydaları ile ilgili daha detaylı bilgi edinmek için yazının devamını inceleyebilirsiniz.

Kış Meyvelerinin Besin Değerleri Nelerdir?

Türkiye’nin dört mevsimin yaşanabildiği ülkelerden birisi olması pek çok insanın mevsiminde yetişen sebze ve meyvelere kolaylıkla ulaşabilmesine imkan sağlar. İnsan vücudunun ihtiyaç duyduğu besinler, sıcaklık değerlerinde olan değişimler ile birlikte değişiklik gösterir. Örneğin, havaların çok sıcak olduğu günlerde susuzluk giderici etkisi olan ve serinleten meyveler daha çok tercih edilirken soğuk kış günlerinde bağışıklık sistemini güçlendirmeye yardımcı olan, enerji veren meyveler tercih edilir. Sağlıklı bir yaşam için meyve tüketmek önemlidir. Kış meyvelerinin neler olduğu ve bu meyvelerin besin değerleri şu şekilde sıralanabilir:

Portakal

Kış mevsimi denildiğinde güzel kokusu ve rengiyle portakal ilk akla gelen meyvelerden bir tanesidir. Portakal lezzetli olduğu kadar içerisinde bulundurduğu vitamin ve mineraller ile tam bir şifa kaynağıdır. Portakal içerisinde başta C vitamini ve B vitamini olmak üzere pek çok vitamin ve mineral vardır. Yaklaşık olarak 100 gram portakal 46 kcal enerji, 11,54 gr karbonhidrat, 9,14 gr şeker, 0,21 gr yağ ve 0,70 gr protein içermektedir. Bunlara ek olarak portakal, lif bakımından da zengindir. 100 gram portakalın içerisinde yaklaşık olarak 2,4 gr lif bulunmaktadır. Kış aylarında zayıflayan bağışıklık sisteminin normal fonksiyonuna katkıda bulunan en önemli vitaminlerden olan C vitamini, portakalın %75’ini oluşturur. Bu nedenle portakal, tam bir C vitamini deposudur. 100 gr portakalda 45 mg C vitamini bulunur. C vitaminine ek olarak 0,100 mg B1 vitamini (tiamin), 0,040 mg B2 vitamini (riboflavin), 0,051 mg B6 vitamini ve 17 mg B9 vitamini (folat) içermektedir. Portakal, potasyum, çinko, demir, fosfor, magnezyum ve kalsiyum gibi mineralleri de içinde bulunduran zengin bir mineral kaynağıdır.

Mandalina

Kış mevsiminde severek tüketilen bir diğer meyve mandalinadır. Turunçgiller ailesine ait olan bu lezzetli meyve, vitamin ve mineral deposudur. Yaklaşık olarak 150 gram mandalina 75 kcal enerji, 1 gram protein, 15 gram karbonhidrat içerir. Yaklaşık olarak 3 gram lif içeren mandalina bunlara ek olarak 1 gram yağ içermektedir. Sarı renginden de anlaşılacağı gibi mandalina içerisinde 86 miligram göz sağlığının normal fonksiyonunu desteklemesiyle bilinen A vitamini bulunur. B kompleks vitaminleri ve C vitamini bakımından da zengin olan mandalina, 45 miligram C vitamini, 0,1 miligram B1, 0,5 miligram B3 vitamini (niasin) ve 11 miligram folik asit içerir. Mandalina aynı zamanda kalsiyum, magnezyum, çinko, potasyum gibi insan sağlığı için önemli olan mineralleri de bünyesinde barındırır.

Greyfurt

Greyfurt turunçgil ailesine ait olan, görüntüsüyle portakala benzeyen faydaları ise saymakla bitmeyen kış meyvelerinden bir tanesidir. Yaklaşık olarak 100 gram greyfurt, 50 kcal enerji, 8,9 gram karbonhidrat, 0,6 gram protein, 0,1 gram yağ ve 0,6 gram lif içerir. Düşük kalorili meyvelerden olan greyfurt, sağlıklı beslenmek isteyenlerin rahatlıkla tüketebileceği bir meyve çeşididir. İçeriğinde bulunan 44 miligram C vitamini sayesinde güçlü bir C vitamini kaynağıdır. Greyfurt aynı zamanda potasyum, demir, kalsiyum gibi mineralleri de içinde bulundurarak vücudun mineral ihtiyacına katkıda bulunur.

Kivi

Halk arasında C vitamini denildiğinde ilk akla gelen sarı ve turuncu renkli meyveler olsa da kivi yeşil rengiyle çok değerli bir C vitamini kaynağıdır. Yaklaşık 150 gram kivinin içerisinde 107 miligram C vitamini bulunmaktadır. Bu nedenle bağışıklık sistemini güçlendirmek için kış mevsiminde düzenli olarak kivi tüketilmesi önerilebilir. C vitaminine ek olarak insan sağlığı için önemli olan A vitamini, B vitamini ve folat, kivinin içerisinde bulunan vitaminlerdir. Kivi, günlük folat ihtiyacının yaklaşık %10’unu karşılamaktadır. 150 gram kivi, 91 kcal enerji, 1,5 gram protein, 6 gram diyet lifi, 1 gram yağ ve 16 gram karbonhidrat içermektedir. Kivi, kalsiyum, demir, çinko, bakır, potasyum gibi mineraller bakımından da zengindir. Günlük bakır ihtiyacının %14’ünü karşılamasının yanında içeriğinde bulunan 443 miligram potasyum ile iyi bir potasyum deposudur.

Nar

Kış mevsiminin insanlığa en güzel hediyelerden biri de onlarca tanesi ve kan kırmızısı rengi ile nar meyvesidir. Güzel görüntüsünün ve lezzetinin yanında nar, diğer kış meyveleri gibi vitamin ve mineral kaynağıdır. Kırmızı renkli meyvelerin büyük çoğunluğu antioksidan olma özelliği taşır. Vücuttaki serbest radikallerle savaşarak enfeksiyonlara karşı direnci artırır. Nar, insan vücudunun ihtiyaç duyduğu potasyum, demir ve kalsiyum gibi mineralleri içinde bulundurmakla birlikte A ve C vitamini açısından da zengin bir meyvedir. Nar, günlük C vitaminin yaklaşık olarak %16’sını karşılar. Yaklaşık 100 gram nar, 61 kcal enerji, 9,3 gram karbonhidrat, 0,2 gram yağ ve 10,2 gram diyet lifi içerir. Yağ oranı düşük, lif oranı yüksek olan bu değerli meyve diyet yapanlar tarafından da rahatlıkla tüketilebilir.

Elma

Kırmızı olsun yeşil olsun fark etmeksizin yediden yetmişe hemen herkesin severek tükettiği, kış akşamlarının vazgeçilmez lezzetlerinden bir tanesi olan elma; lezzetli olduğu kadar içerdiği vitamin ve mineraller bakımından da öne çıkan kış meyvelerindendir. 150 gram elma, 18 miligram C vitamini, 12 miligram A vitamini ve 11 miligram folik asit içerir. Kilosuna dikkat edenlerin de listelerinde sıklıkla yer verdikleri bu lezzetli meyvenin yaklaşık olarak 150 gramında 78 kcal enerji, 0,5 gram protein, 17 gram karbonhidrat, 3 gram lif ve 1 gram yağ bulunur.

Ayva

Kış mevsimi geldiğinde tezgahlarda yerini alan, lezzetinin yanında içerisinde bulunan mineral ve vitaminler ile insan sağlığına önemli katkıları olan bir diğer meyve olan ayvanın %84’ü sudan oluşmaktadır. Yaklaşık olarak 100 gram ayva 52,5 kcal enerji, 14 gram karbonhidrat, 0,4 gram protein, 0,1 gram yağ, 1,7 gram lif içerir. Vitamin ve mineral bakımından da oldukça zengin olan bu lezzetli meyve, günlük C vitamini ihtiyacının yaklaşık olarak %23’ünü, B6 vitamini ihtiyacının yaklaşık %2’sini karşılar. Aynı zamanda içerisinde bulunan bakır, demir, magnezyum, potasyum ve fosfor gibi mineraller sayesinde iyi bir mineral kaynağıdır.

Kış Meyvesi Tüketmenin Faydaları Nelerdir?

Havaların soğuması ile birlikte insan vücudunun enerji ihtiyacı artarken kişi, daha yağlı ve tatlı yiyecekler tüketmeye yönelebilir. Ancak kış mevsiminde bağışıklık sistemini güçlü tutmanın ve kış hastalıklarına karşı vücudun direncini arttırmanın en doğru yolu, taze sebze ve meyve tüketmektir. Kış meyvelerinin birçoğu vitamin ve mineral bakımından zengin meyvelerdir ve vücudun ihtiyacı olan vitamin ve mineralleri büyük oranda karşılar. Bunlara ek olarak kış meyveleri antioksidan ve antienflamatuar özelliklerinden dolayı enfeksiyonlara karşı da vücudun direncini arttırmaya yardımcı olur.

850

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.