satır arası

Şimdilerde; Eğitim - öğretim denilince zihinlerde canlanan sınıflarda toplanmış çocuklardan, bilgisayar başında uzaktan eğitime uyum sağlamaya çalışan bir sürece geçiş yapılıyor. Ebeveynler de tıpkı çocuklar gibi bu sürece uyum sağlamaya çalışıyor. İçinde bulunduğumuz dönem bazı özel durumları meydana getiriyor. Örneğin ebeveynlerden birer öğretmen gibi davranmaları beklenebiliyor ve bu da çocuk ve ebeveyn aralarındaki ilişkiyi belli yönlerden etkiliyor. 

Çocukların ve sizin duygusal tepkileri

Değişen eğitim modeli, dünya ve günlük rutinler nedeniyle çocuklar zaman zaman strese girebiliyor. Yaşanan bu değişikliklerden dolayı kaygılı ve endişeli hissedebiliyorlar. Bu da onların daha az çalışan, negatif davranışlar sergileyen, iş birliğine yanaşmayan tavırlar sergilemesine neden olabiliyor.

Evde eğitimle ilgili problemler; konuyu anlayamamak, verilen ödevlerin zor olması veya kendini tekrar eden ödevler  çocukları gergin bir hale getirebiliyor. Ebeveynler bu durumu çocukların asileşmesi, tartışmaya açık olmaları şeklinde görülebiliyor. Ancak durum aslında çocukların derslerde kendini geride hissetmesinden kaynaklı olarak ebeveynine göstermeye çalıştığı bir yardım mesajı olabilir! 

Çocuğun eski okul düzeninden koptuktan sonra, evden eğitime uyum sağlayamadığı düşünülüyorsa, öğretmenlerine nasıl bir eğitim düzeni planladığı sorularak bu konudaki tedirginlik bir miktar tolere edilebilir. Buna ek olarak ebeveynler de araştırma yaparak çocuğun öğrenme deneyimini, güçlü olduğu alanları, yeteneklerini ve ilgi alanlarını da düşünerek onlara çeşitli görevler vererek bu alanları güçlendirebilir. Örneğin, çocuğunuzun takıldığı konu dil bilgisi ise doğru şekilde yazı yazmaları için sevdiği filmin özetini yazmalarını önerebilirsiniz. Böylelikle kendini bu konuda eğlenceli bir şekilde geliştirmesini sağlanmış olabilirsiniz. Bu ödevleri, öğretmeniyle de konuşarak ve onlardan yardım alarak geliştirmeye çalıştığınızda, araştırmalara göre daha verimli bir eğitim süreci oluşturulmuş olursunuz. 

Hem çocuğun hem de ebeveynin evde sosyal izolasyon sağlamaya çalıştığı bu dönemde, yüz yüze olarak diğer kişilerle görüşülemediği için bu durum strese neden olabiliyor. Bunu aşabilmek adına görüntülü konuşma programlarını kullanarak, aile ile, çocuğun arkadaşlarıyla, öğretmenleriyle görüşme yapılması bu stresi hem anne - baba adına hem çocuk adına minimize edebiliyor.

İlişkiye etkiler

Öğretmen - ebeveyn rolünü üstlenmek çoğunlukla kişinin yorgun ve kararsız hissetmesine neden olabiliyor. Ancak ilk hedef çocuğa karşı sevgi ve şefkatle yaklaşan ebeveyn rolünü ön planda tutarak bunu çocuğa da fark ettirmek olmalı. Bu sayede çocukla birlikte ebeveynin ortak bir serüvene katıldığı süreci başlatabilirsiniz. Bu süreç içerisinde çocuğa her şeyi doğru veya her şeyi yanlış yapmadığını hissettirmek onun gelişimi açısından iyi olacaktır. Böylelikle öğretmen-ebeveyn gerçek ebeveyn rolünü unutmamış olacak ve çocuğun sürekli disiplin altında olmadığını hissedecektir. Elbette ki; ebeveyn ve çocuk arasındaki bu süreç içerisinde sürtüşmeler de yaşanabilir ve bu durum ebeveynin yorulmasına yol açabilir. Bu gibi durumlarda ebeveynin geri adım atması, ilişkinin geleceği açısından daha iyi olacaktır çünkü geri adım sırasında durumun sebeplerini ve çözümlerini düşünebilmek için ebeveyn zamana sahip olabilir.

Ayrıca, ebeveynin çocuğun ödevlerine ne zaman yardım edeceği veya birlikte çalışmanın gerekip gerekmediği, öğretmenlerin talimatlarını takip ederek net biçimde öğrenmesi ebeveyn için bu sürecin yönetimini kolaylaştıracaktır. Çocuğun çalışma sırasında not tutması, düzeltmeler yapması, öğretmenden ne zaman geri bildirim alacaklarını ve ebeveynin çocuğun çalışmalarını ne zaman gözden geçirip yorum yapması gerektiğini öğretmenle konuşarak netleştirmek çocuğun öğrenimine katkı sağlayacaktır.

Haftalık ve Günlük olarak izleme yapmak

Ebeveyn-öğretmen rolü çocuk için aslında fiziksel olarak evde öğretmen figürünü deneyimleyerek okul ve eğitim sürecinden kopmamasına neden olacaktır. Her ebeveyn, günün her saatinde evinde olamasa da evde oldukları zaman içerisinde günlük ve haftalık kontroller yapılması bu deneyim için çok önemli olacaktır. Çocuğun günlük ilerlemesini gözden geçirmek özellikle uzaktan eğitimin ilk haftalarında çok önemlidir çünkü çocuk, eğitime karşı kendini daha rahat ve motive hisseder. İlerleyen zamanlarda günlük takip haftalık takibe dönüştürülebilir. Çocuğun günlük olarak yaptığı çalışmayı izlerken, çalıştığı derslerden kendini en uzak hissettiği branştan başlamasını sağlamak o dersin konularını ve ödevlerini bitirdikten sonra, kendini daha yakın hissettiği derslerle devam etmesi çocuğun motivasyonunu ve momentumunu yükseltecektir.

Ebeveynin kendine karşı nazik ve sabırlı olması

Daha önce karşı karşıya kalmadığımız böyle bir süreç içerisinde ebeveynin, öğretmen - ebeveyn olarak yeni rolünde esnek düşünceye sahip olması, duygusal birikimini çocuğa aktarabilmesi ve yaratıcılığa sahip olması çocuğun sürekli olarak ebeveyn desteğini deneyimlemesi sayesinde, aksilikler ve tartışmalar olsa bile, çocuğun bugünün ve geleceğin zorluklarına başarıyla göğüs germesine neden olabilir. Çocuk, ebeveynin sabrına ve saygısına güvenerek, geleceğin getireceği beklenmedik zorlukları ve fırsatları üstlenmek için bilgilerini, daha güçlü bir direnç ve özgüvenle geliştirebilecektir.

Zamanı iyi değerlendirmek için program

Ebeveynin tutarlı bir ders programı yapması çocuğun günlük olarak yapması gerekenleri fark etmesine ve okulda olduğu gibi evde de eğitim zamanında olduğunu fark etmesine yardımcı olur. Araştırmalara göre programlı çalışan çocukların daha yüksek başarı seviyelerine sahip oldukları bilinir. Bu yüzden üzerinde iyi düşünülmüş bir program yapılabilir. Örneğin, çocuğun yemek aralarını belirlemek, eğitim ve ödev yapma zamanını belirlemek, boş zamanını ve yapabileceklerini listelemek bu programı oluşturmada yardımcı olabilir. Programı oluştururken, ebeveyn çocuğun okula gittiği zaman aralığını eğitime ayırması çocuğun uyum sürecini iyileştirebilir. Çünkü çocuğun eskisi gibi belli saatlerde uyanması, derse belli bir saatte başlaması çocukta okul hissini uyandırabilir.

Ebeveynin, çocuğun hangi zamanlarda algısının daha yüksek olduğunu gözlemlemesi çocuğa yardımcı olabilir. Bazı çocukların algısı günün erken saatlerinde yüksekken, bazılarının algısı öğlen-öğleden sonra daha yüksek olduğu bilinir.

Küçük çocukların algısı çabuk dağılabileceği için ebeveynin bütün bir dersi tek bir zaman aralığında öğrenmesi için program hazırlamak yerine, o dersi zaman aralıklarına bölerek hazırlamak çocuk için daha yararlı olacaktır. Daha büyük yaştaki çocukların algısı daha yüksek olduğu için, ebeveyn programı hazırlarken, dersleri konularına göre bölerek programlayabilir. Her çocuk kendine özgü bir algılama biçimine sahip olduğundan; eğitim döneminin başında çocuğa özel program hazırlayıp, daha sonra izleyerek bu programı öğrencinin algısının yüksek olduğu zamanlara, ilgisinin devam etme süresine göre ayarlayabilirsiniz. Ancak, hazırlanan programda esnek olmak da programı hazırlamak kadar önemli bir etkendir. Eğer ebeveyn katı bir şekilde çocuğun programa uymasını sağlamaya çalışırsa, çocuk yorulduğunda kendini stresli hissedebilir ve dikkati dağılabilir. Çocuğa zaman tanımak ve düşünmesi için alan bırakmak, onun karmaşık konuları daha rahat anlamasını sağlayabilir.

Bazı çocuklar için görsel olarak bir yapacaklar listesine sahip olmak; ilgilerini toplamalarına ve başardıklarını görmelerine, neler yapmaları gerektiğini görmelerinde yardımcı olabilir. Başarılarına göre ebeveyn çocuğu ödüllendirirse, çocuğu eğitim için heveslendirecek ve çocuğa öğrenmek adına yardımcı olacaktır. 

Çocuğu cesaretlendirmek ve motive edici davranmak

Ebeveynin çocuğa pozitif ve cesaretlendirici şekilde davranması uzaktan eğitimde en önemli etkilerden biridir. Ebeveyn çocuğun başarısını kutlamak ve övmek için, tıpkı normal eğitim sürecinde olduğu gibi uzaktan eğitim sürecinde de öğrencinin yaptığı ödevleri veya resimleri buzdolabına asmak gibi eylemlerde bulunabilir. Böylece çocuğun başarı hissi artabilir. Sözlü olarak da çocuğun başarısını dile getirmek, kutlamak ve ödüllendirmek hem ebeveyn hem çocuk tarafından sürecin güzel ilerlediği hissini yaratabilir.

satır arası

323

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.