satır arası

Ruh sağlığı, insan hayatında en az fizyolojik sağlık kadar önemlidir. Psikolojinin sağlam ve güçlü olması bireylerin mutlu ve sağlıklı bir yaşam sürmesini, yaşamdan keyif almasını sağlar. Aynı zamanda kişinin kendini güçlü hissetmesi açısından da oldukça önemlidir. Sağlam ve güçlü psikoloji sahibi bireylerin en önemli özelliklerinden bir tanesi kendi davranışlarının, hislerinin ve düşüncelerinin sorumluluğunu kendisinin alabilmesidir. Yapılan her şeyi; yanlışı ve doğrusuyla kabul edebilmek, güçlü psikolojinin ve ruh sağlığının kilit taşıdır. Çoğu insan yaşamı boyunca yaptığı bazı hatalardan çevresindeki belirli kişileri sorumlu tutma eğilimindedir. Genel olarak bakıldığı zaman bu durum kişide suçluluk duygusunu azaltarak geçici bir rahatlamaya neden olabilse de uzun süren bir huzursuzluk hissine ve soru işaretlerine yol açtığından psikolojiyi önemli ölçüde olumsuz etkiler ve bu durumun uzun süre boyunca devam etmesi ve tekrarlanması zamanla daha ciddi sorunlara yol açabilir. Güçlü bir psikolojiye sahip olmak bazı bireylerde doğuştan var olan ve herhangi bir çaba gerektirmeyen bir kişisel özelliktir. Fakat birçok kişide bunun elde edilmesi çaba, zaman ve istikrar gerektirebilir. 

Güçlü psikolojiye sahip insanlar ne gibi özelliklere sahiptir?

Güçlü bir psikolojiye sahip insanların davranış ve düşünme tarzlarına ilişkin bazı özellikleri söz konusudur. Psikolojiyi güçlendirmek için bu davranışların ve düşünme yöntemlerinin kazanılması ve alışkanlık haline getirilmesi gerekir. Güçlü psikolojiye sahip olan bireylerin ortak özellikleri arasında şunlar yer alır:

1. Zorlukları kabul eder, bunları daha güçlü bir birey olabilmek için bir fırsat olarak görürler. 

2. Negatif insanların onları etkilemesine izin vermez, bu insanların kendi ruh halleri üzerinde güç sahibi olmalarına engel olurlar.

3. Kendilerine yük olan olumsuzluklara değil, sahip oldukları nimetlere odaklanırlar.

4. Ortaya çıkabilecek olumsuzluk ihtimallerine odaklanıp endişelenmek yerine ellerinden gelenin en iyisini yapmaya çalışırlar. Bu sayede güçlü, üretken ve etkili kalabilirler.

5. Mantık ve duyguları dengeli bir şekilde değerlendirerek karşı karşıya olabilecekleri riskleri önceden hesaplarlar. Yeni fırsatlar arayıp bulduklarında da bunları değerlendirerek yaşamdan keyif alabilirler.

6. Geçmişle barışıktırlar. Geçmişten ders alabilirler fakat geçmişte takılıp kalmaz, pişmanlık ve kinin onları olumsuz etkilemesine izin vermez ve geleceğe odaklanırlar.

7. Diğer insanların sahip olduklarına sinirlenmek yerine onların sevinçlerini paylaşırlar. Başkalarının başarısının kendilerinin başarısızlığı anlamına gelmediğini bilir, başarıyı kendilerince tanımlar ve buna odaklanırlar.

8. Düşünceleriyle baş başa kalabilmek için kendilerine zaman ayırırlar. Yalnızlığın da sağlıklı düşünebilmek için gerekli olabildiğinin bilincindedirler.

9. Hayatta ulaşılabilecek güzel hedefler için sabırlı olmanın ve doğru zamanı beklemenin gerekli olduğunun bilincindedirler. Bu nedenle azimli bir şekilde hedeflerine ulaşmak için çaba gösterebilirler.

10. Kendilerini kısıtlayan, olumsuzluklara iten sağlıksız düşünce ve inançlarına mantıklı açıklamalar getirerek doğruları ile değiştirebilirler.

11. Zihinsel enerjilerini değiştiremeyecekleri hatalar, olumsuzluklar ve geçmişte kalmış olaylar yerine üretken olmaya ayırırlar. 

12. Kendilerine güvenir ve gerçekçi bir iyimserlik yaparlar. Karamsarlıktan uzak kalırken kendilerine aşırı güvenerek gerçeklikten uzaklaşmaz, bu iki durumu bir denge içerisinde yürütürler.

13. Başarıları elde edebilmek için biraz acıya katlanmaktan çekinmezler, kendilerine öz disiplin uygularlar.

14. Kendilerini başkalarına göre şekillendirmek yerine kendi değerlerine göre yaşama cesaretini gösterirler.

Güçlü bir psikolojiye sahip olmanın altın kuralları nelerdir?

Güçlü bir psikolojiye sahip omak için çeşitli davranış değişikliklerinin yapılması oldukça önemlidir. İşte güçlü psikoloji sahibi olmanın 5 önemli kuralı...

1. Duygularınızı kontrol altında tutun

Güçlü psikolojiye sahip olmayan bireylerin düştüğü en büyük hatalardan bir tanesi morallerini ve duygularını başkalarının belirlemesine izin vermeleridir. İnsan psikolojisinde duyguları meydana getiren güç bireyin kendi düşünceleridir. Dolayısıyla bu olumsuzlukları sağlıklı şekilde düşünerek çözebilir, olumsuz duygularınızın üstesinden mantıklı bir şekilde düşünerek gelebilirsiniz. Çevrenizdeki bireylerin sizin üzerinizde güç sahibi olmasına ve davranışlarıyla sizi kötü hissetmeye itmelerine engel olmalısınız. Bunu, bağımsız ve özgür bir birey olduğunuzu göz önünde bulundurarak, başkalarının düşüncelerini ya da davranışlarını değiştiremeseniz de kendinizinkileri değiştirebileceğinizin bilincinde olarak yapabilirsiniz.

2. Fedakarlık psikolojisinden uzak durun

Kariyeriniz, sosyal çevreniz, eşiniz ve aileniz için çok şeyden ödün verdiğinizi ve aşırı fedakarlık yaptığınızı hissediyorsanız oturup bunu sağlıklı bir şekilde düşünmenizde fayda vardır. Bu durum sizin başkaları için aşırı fedakarlık yaparak kendinizi yoksaydığınızı gösteriyor olabilir. Aynı zamanda hatalarınızın sorumluluğunu almaktan kaçındığınız için kendinize bu şekilde bir kurban rolü üstlenmiş de olabilirsiniz. Sağlıklı bir şekilde bunun üzerinde düşünerek, yaptığınız hataların istenmeyen sonuçları olabildiğini fakat hiçbir şeyin çözümsüz olmadığının bilincine vararak mevcut durumdan çıkış yolları arayabilirsiniz.

3. Şikayet etmek yerine çözüm arayın

Kendinizden, eşinizden, işinizden ve çevrenizde gelişen olaylardan sürekli olarak şikayet etmek olaylara çözüm sağlamayacağı gibi sizi istenmeyen karamsızlıklara ve olumsuz düşüncelere sürükleyebilir. Sürekli olarak şikayet etme eğiliminde olmanız aynı zamanda sorunlar karşısında kendi tutumunuzu kontrol edemediğinizin de bir göstergesi olabilir. Bunun için şikayet ettiğiniz sorunları ele alarak enerjinizi bunlardan şikayet etmeye değil, bunlarla başa çıkmaya veya yaşadığınız sorunları nasıl çözüme kavuşturabileceğiniz üzerinde yoğunlaşmaya ayırmalısınız. 

4. Barışmayı ve affetmeyi tercih edin

Yakın bir arkadaşınız, bir aile bireyiniz veya iş arkadaşınız sizi kırmış veya üzmüş olabilir. Bu kişiye karşı büyük bir öfke duymak, giderek çoğalan bir kin beslemek aslında karşıdaki kişiden çok sizi olumsuz etkileyecektir. Bu kişiye karşı beslediğiniz öfke, sizin kendi vaktinizden çalarak bir olumsuzluğa odaklanmanıza neden olur. Dolayısıyla bu vaktinizi ve enerjinizi geri alabilmek adına yapabileceğiniz en yararlı davranış affetmektir. Sizi kıran kişiyi affetmeniz bu kişiye hayatınızda yeniden yer vereceğiniz, geçmişi tamamen unutacağınız ya da hatalarıyla birlikte kabul edeceğiniz anlamına gelmez. Burada bahsedilen affetme, karşınızdaki kişinin sizi üzmüş olan davranışlarının kendi hatalarından kaynaklı olduğunu kabul etmek ve bunların sizin ruh halinizi olumsuz etkilemesine izin vermemek anlamına gelir.

5. Başkalarının sizin üzerinizde kontrol sahibi olmasına izin vermeyin

Kendinize olan güveniniz yetersizse veya kendi duygu ve düşünceleriniz, değerleriniz net değilse çevrenizdeki kişilerin sizi etkilemesi oldukça kolaydır. Başkalarının sizin üzerinizde güç sahibi olması ve ruh halinizi etkilemesi sizi depresyona itebilecek en büyük olumsuzluklar arasında yer alır. Her bireyin birbirinden farklı olduğunu kabullenmeli, başkalarına göre yaşamaktan kesinlikle kaçınmalı ve kendi doğrularınıza göre tutarlı bir şekilde yaşamalısınız. Bunun yanı sıra başarılı bir insan olmak için çevrenizdeki bireylerin onayını ve takdirini kazanmanın gerekli olmadığını da bilmelisiniz. Elbette yapıcı eleştirilere kulak vermekte ve bunlar arasından size de mantıklı gelenlere yönelik önlem almakta fayda vardır. Fakat kendinize olan inancınız ve kendinize verdiğiniz değer kesinlikle başkalarının sizin hakkınızdaki düşüncelerine bağlı olmamalıdır. 

Güçlü bir psikolojiye sahip olmak için yukarıdaki önerilere dikkat etmeniz oldukça etkilidir. Bununla birlikte her bireyin duygu ve düşünceleri kendine özgü olduğundan psikolojinin güçlendirilmesi için yapılması gerekenler de farklılık gösterebilir. Kendinizi güçsüz ve yıpranmış hissetmeniz, hayatınızda gerekli önlemleri almak ve değişiklikler yapmak için gücünüzün olmadığını fark etmeniz gibi durumlarda profesyonel anlamda psikolojik destek almanızda fayda vardır. Yaşadığınız ruhsal sorunları ertelemek yerine şiddetlenmeden ve hayatınızı istemediğiniz bir şekilde geçirmenize neden olmadan ortadan kaldırabilmek adına bir sağlık kuruluşuna başvurarak profesyonel destek almaktan çekinmeyiniz.

satır arası

2205

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.