sat─▒r aras─▒

Ramazan ay─▒nda ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒n birçok nedeni vard─▒r. Nedenlerin ba┼č─▒nda açl─▒k, beslenme yetersizli─čine ba─čl─▒ enerji kayb─▒, s─▒v─▒ kayb─▒, uyku düzeninin bozulmas─▒ ve psikolojik nedenler gelmektedir. Ramazan ay─▒nda görülen ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒ hafifletmenin ya da engellemenin formülleri mevcut. Ya┼čam tarz─▒nda yap─▒lan düzenlemelerle bu durumu minimuma indirebilirsiniz.

Ramazanda Uzun Süre Açl─▒─č─▒n Ba┼č A─čr─▒s─▒na Etkisi

Ramazan ay─▒nda yap─▒lan ibadet gere─či belirli saatler aras─▒nda aç kal─▒nmal─▒d─▒r. Ba┼č a─čr─▒s─▒na neden olan sebep ise uzun süren açl─▒k, yetersiz ve dengesiz beslenmekten do─čabilir.

Gün içinde besinlerden al─▒nmas─▒ gereken enerjinin al─▒namamas─▒ sonucu ki┼čilerde kan ┼čekeri dü┼čmesi görülebilir. Sa─čl─▒kl─▒ bireyler bu durumu iftar ve sahur aras─▒nda gerekli duyulan besin ihtiyac─▒n─▒ yeterli dengeli beslenerek atlatabilir. 

Besinlerin özellikle Ramazan ay─▒nda açl─▒─č─▒ uzun süre bast─▒racak ┼čekilde seçilmesi ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒n önüne geçebilir. Bol lif bulunduran yulaf ezmesi, paz─▒, yumurta, mercimek, elma, yaban mersini, somon, kuru yemi┼člerden tercih edilmelidir.

Fakat ┼čeker (diyabet) hastal─▒─č─▒ olanlar ya da risk faktörü ta┼č─▒yan ve belirti gösterenlerin daha da dikkatli olmalar─▒; doktora ba┼čvurarak bu do─črultuda yeme plan─▒n─▒ yapmalar─▒ gerekmektedir.

Ramazanda S─▒v─▒ Kayb─▒n─▒n Ba┼č A─čr─▒s─▒na Etkisi 

Ramazanda S─▒v─▒ Kayb─▒n─▒n Ba┼č A─čr─▒s─▒na Etkisi┬á┬á

Açl─▒k gibi Ramazan ay─▒nda ibadet gere─či su içmemek de gerekmektedir. Ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒n di─čer ve baz─▒ uzmanlarca en önemli görülen sebebi de gün içinde ki s─▒v─▒ kayb─▒ndan olabilir. Beyin organ─▒n─▒n ço─čunlu─ču sudan olu┼čmaktad─▒r.

Gün içinde s─▒v─▒ kayb─▒ nedeniyle beyin susuz kalmamak ad─▒na baz─▒ salg─▒lar üretir. Bu salg─▒lar beyni susuz kalmaktan korumak için di─čer yerlerde k─▒s─▒tlamalar yapar. K─▒s─▒tlamalar sonucunda yorgunluk ve a─čr─▒ meydana gelebilir.

Bu durumu önlemek ad─▒na iftar ve sahur aras─▒nda günlük gerekli olan suyun al─▒nmas─▒ gerekir. S─▒v─▒ kayb─▒n─▒ çay kahve gibi içeceklerle yerine koymaya çal─▒┼čmak yeterli de─čildir. S─▒v─▒ kayb─▒n─▒ önlemek vücut için gerekli olan miktarda su içilmesi gerekmektedir. 

Ramazanda Sigara Ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒n─▒n Ba┼č A─čr─▒s─▒na Etkisi

Sigara kullanan ki┼čiler için Ramazan ay─▒, oldukça zorlu bir süreçtir. Özellikle günlük bir paket ve üzerinde sigara içen ki┼čilerin oruç tutmakta oldukça zorland─▒─č─▒, açl─▒k ve susuzluktan daha çok sigaras─▒zl─▒kla mücadele ettikleri görülür. Bunun sebebi sigara ba─č─▒ml─▒l─▒─č─▒d─▒r.

Sigaran─▒n içerisinde bulunan nikotin, sigaran─▒n ba─č─▒ml─▒l─▒k yapmas─▒nda rol oynayan temel maddedir. Nikotine kar┼č─▒ ba─č─▒ml─▒l─▒k geli┼čtiren bir ki┼čide sigaradan yoksun kalma durumunda sinirlilik hali, titreme, depresyon ve yaz─▒m─▒z─▒n da konusu olan ba┼č a─čr─▒s─▒ semptomlar─▒ görülmeye ba┼člar. B

u nedenle Ramazan ay─▒nda görülen ba┼č a─čr─▒lar─▒n─▒n sebeplerinden bir tanesi de sigara içen ki┼čiler için sigara yoksunlu─ču olarak belirtilebilir. Ayn─▒ sorun sürekli ve a┼č─▒r─▒ miktarda kahve içme al─▒┼čkanl─▒─č─▒ olan ki┼čilerde oruç sürecinde kafein yoksunlu─čuna ba─čl─▒ olarak da görülebilir.

Ramazanda Uyku Düzeninin Bozulmas─▒ ile Gelen Ba┼č A─čr─▒s─▒

Ramazan ay─▒nda sahur nedeniyle uykunun bölünmesi ve sahur sonras─▒ a┼č─▒r─▒ yemek yemek ve su içmi┼č olman─▒n sebep oldu─ču haz─▒ms─▒zl─▒k ve ┼či┼čkinlik ile uyku düzeni bozulabilir. Gün içindeki ko┼ču┼čturma ve uyku düzeninin bozulmas─▒ ba┼č a─čr─▒s─▒na sebep olabilir.

Uyku düzenini k─▒sa süre için olsa da yeterli uyku sa─člayacak saate çekilebilir ve sahur saatinin belirlenmesi ile sa─članabilir. Ayn─▒ saatte yenilen sahur yeme─čine vücut k─▒sa sürede uyum sa─člayarak metabolizmay─▒ düzenleyecektir.

Uyumaya engel olan ┼či┼čkinlik ile kar┼č─▒la┼čmamak için yatmadan bir süre önce yeme içmeye son vermek gerekir. Ayn─▒ zaman da sindirimi h─▒zland─▒racak badem, f─▒nd─▒k, kabak çekirde─či,─▒spanak, brokoli, portakal, elma gibi besinler tüketilebilir.

Ramazanda Psikolojik Faktörlerin Yol Açt─▒─č─▒ Ba┼č A─č─▒r─▒s─▒ 

Ramazanda Psikolojik Fakt├Ârlerin Yol A├žt─▒─č─▒ Ba┼č A─č─▒r─▒s─▒┬á

Psikolojik nedenli ba┼č a─čr─▒s─▒ yaln─▒zca Ramazan ay─▒ ile s─▒n─▒rl─▒ de─čildir. Fakat Ramazan ay─▒nda ortaya ç─▒kan açl─▒k, susuzluk ve uykusuzluk gibi nedenlerle ortaya ç─▒kma olas─▒l─▒─č─▒ artabilir. 

Stres faktörünün de hayat─▒n kaç─▒n─▒lmaz sorunu oldu─ču göz önüne al─▒rsak ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒n fizyolojik faktörlerin yan─▒ s─▒ra psikolojik nedenle olma olas─▒l─▒─č─▒ da vard─▒r. Bu nedeni ortadan kald─▒ramasak da hafifletmenin yollar─▒n─▒ arayabiliriz.

Masaj, meditasyon, hafif ve düzenli beden egzersizleri, hayvanlarla zaman geçirmek, derin nefes egzersizleri, müzik dinlemek, olunan ortamdan k─▒sa sürede olsa uzakla┼čmak, gelece─če dair güzel ve olas─▒ planlar yapmak gibi stres azalt─▒c─▒ ve açl─▒k, susuzluk unutturacak aktiviteler yap─▒labilir. Sessiz ve karanl─▒k bir ortamda uyumak yada dinlenmek de stresin ve ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒n azalmas─▒n─▒ sa─člayabilir.

Ramazan ay─▒nda görülen ba┼č a─čr─▒s─▒n─▒ engellemenin önden yap─▒lan düzenlemelerle sa─članmas─▒ mümkün olabilir. Fakat s─▒ralan nedenlerin yan─▒ s─▒ra ┼čiddetli geçmeyen ba┼č a─čr─▒lar─▒ ile kar┼č─▒la┼č─▒ld─▒─č─▒ durumlar da olabilir. Ba┼č a─čr─▒s─▒ göz ard─▒ edilmeden doktora ba┼čvurulmal─▒ ve gerek görülen tedaviler yapt─▒r─▒lmal─▒d─▒r. 

Oruçluyken Ba┼č A─čr─▒s─▒ Nas─▒l Geçer?

Yukar─▒da belirtilen nedenler, Ramazan ay─▒ boyunca pek çok ki┼činin ba┼č a─čr─▒s─▒ sorunu ile mücadele etmesinde rol oynayan temel nedenlerden baz─▒lar─▒d─▒r. Ba┼č a─čr─▒s─▒na neden olan açl─▒k, s─▒v─▒ kayb─▒ ve psikolojik nedenlere yönelik birtak─▒m tedbirler alarak a─čr─▒n─▒n ortaya ç─▒kmas─▒ ihtimalini azaltabilirsiniz.

Yine ayn─▒ ┼čekilde oruçluyken ba┼č a─čr─▒s─▒ hissetti─činiz zamanlarda mümkünse karanl─▒k ve sessiz bir yerde bir süre dinlenmeniz a─čr─▒n─▒n iyile┼čtirilmesine yard─▒mc─▒ olabilir. Sahurda yeterli ve dengeli beslenmek, s─▒v─▒ al─▒m─▒na dikkat etmek, oruç sürecinde sizi fizyolojik ve psikolojik olarak yoracak aktivitelerden uzak durmak gibi önlemler ba┼č a─čr─▒lar─▒n─▒zla mücadele etmenize yard─▒mc─▒ olmuyor ve a─čr─▒lar─▒n─▒z dayan─▒lmaz boyutlara ula┼č─▒yor ise bunun alt─▒nda yatan farkl─▒ bir neden olup olmad─▒─č─▒ mutlaka ara┼čt─▒r─▒lmal─▒d─▒r.

E─čer siz de Ramazan ay─▒nda ┼čiddetli ba┼č a─čr─▒s─▒ sorunu ile mücadele etmeye çal─▒┼č─▒yorsan─▒z ve bu durum günlük ya┼čam─▒n─▒z─▒ kötü etkiliyor ise bir sa─čl─▒k kurulu┼čuna ba┼čvurarak ba┼č a─čr─▒s─▒ olu┼čumuna neden olabilecek sinüzit, migren ve benzeri bir hastal─▒─č─▒n─▒z─▒n olup olmad─▒─č─▒na yönelik gerekli tetkiklerinizi yapt─▒rabilirsiniz.

Doktorunuzun yapaca─č─▒ muayene sonucunda gerekli görmesi durumunda önerece─či birtak─▒m a─čr─▒ kesiciler yard─▒m─▒yla Ramazan ay─▒n─▒ daha kolay ve rahat bir ┼čekilde atlatabilirsiniz.

En ├çok Okunan Sa─čl─▒k Rehberi Yaz─▒lar─▒m─▒z

Sosyal Medya Hesaplar─▒m─▒z:
Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn

Uzm. Dr.
Adem Ayd─▒n
N├Âroloji
Medical Park Tokat
16630

Bu i├žeri─čin geli┼čtirilmesinde Medical Park Yay─▒n Kurulu katk─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r.
Sayfa i├žeri─či sadece bilgilendirme ama├žl─▒d─▒r. Sayfa i├žeri─činde tedavi edici sa─čl─▒k hizmetine y├Ânelik bilgiler i├žeren ├Âgelere yer verilmemi┼čtir. Tan─▒ ve tedavi i├žin mutlaka hekiminize ba┼čvurunuz.