sat覺r aras覺

Ramazanda beslenme düzeninin oruç tutan kiilerin sal覺覺n覺 korumay覺 hedeflemesi gerekir. Yeterli s覺v覺 tüketimi ve dengeli beslenmek, gün boyu kaybedilen enerjinin kazan覺lmas覺n覺 salar.

Yemek çeidi ve süresi baz al覺narak beslenmek, tokluk hissini art覺r覺p sal覺k sorunlar覺n覺n önüne geçer. Ramazanda beslenme rutininize zengin içerie sahip g覺dalar覺 ekleyerek vücudunuzun al覺k覺n olmad覺覺 düzene kolay bir ekilde uymas覺n覺 salayabilirsiniz.

Ramazanda Sal覺kl覺 Beslenme ve Egzersiz 襤puçlar覺

Ramazanda beslenme düzeninin sal覺kl覺 ve dengeli olmas覺, oruç tutan kiilerin yaam覺n覺 dorudan etkiler. Ramazan doru beslenme ve egzersiz için baz覺 püf noktalar aras覺nda;

  • Öünleri sahur, iftar ve ara öün olarak düzenlemek,
  • Oruç tutarken youn antrenmanlar yapmak yerine hafif egzersizler yapmak,
  • Sahura kalkmay覺 al覺kanl覺k haline getirip açl覺k süresini k覺saltmak,
  • Açken spor yaparak vücuttaki ya oran覺n覺 azaltmak,
  • A覺r覺 yal覺 ve tuzlu yemeklerden uzak durmak,
  • 襤ftar ve sahur aras覺nda yeterli su tüketmek,
  • Ter ile kaybedilen elektroliti s覺v覺 ile yerine koymak,
  • Öün içerii ve say覺s覺 ile birlikte sporun sürdürülebilirliine önem vermek,
  • Tatl覺y覺 iftardan birkaç saat sonra yemek yer al覺r.

Sahurda Tüketilmesi Önerilen G覺dalar ile Spor Destei

Sahurda hafif ve uzun süre tok tutan g覺dalar覺n tercih edilmesi gerekir. Protein ve lif bak覺m覺ndan zengin olan süt ürünleri, sebze ve meyve çeitlerini yiyebilirsiniz. Protein içerii zengin g覺dalar ve spor ile vücudunuzu destekleyerek kas oran覺n覺 art覺rabilirsiniz. Baharatl覺 ve a覺r覺 tuzlu g覺dalardan uzak durarak su ihtiyac覺n覺 önleyebilirsiniz.

Sahurda tüketebileceiniz g覺dalar içerisinde; avokado, yumurta ve peynir ile yourt, 覺spanak, p覺rasa ve paz覺 gibi yeil yaprakl覺 sebzeler, kuruyemi, yulaf ezmesi, fasulye, nohut, mercimek, barbunya ve kuru bakla yer al覺r. Tükettiiniz g覺dalardan ald覺覺n覺z vitamin ve mineraller, sporda ya yak覺m覺na yard覺mc覺 olabilir. Ramazanda beslenme düzeni içerisinde yer alan kompleks karbonhidratlar önerilebilir. Bu durum, egzersizlerinizi rahat bir ekilde yapman覺z覺 salar. Yeterli Ramazanda su tüketimi ile vücudunuzun ihtiyac覺n覺 kar覺layabilirsiniz. 

襤ftar覺 Sorunsuz Geçirmek için Yap覺lmas覺 Gerekenler

Öünlerin akam ve gece saatlerine kaymas覺, metabolizman覺n yavalamas覺na neden olur. Ramazanda beslenme düzeni ve spor, kilo kontrolünü de salar. Genellikle, iftardan sonra spor yapmak önerilmese de, yemekten 1-2 saat sonra yapabilirsiniz. 襤deal zaman, iftar ve sahur öncesidir. Risksiz bir antrenman için kaliteli g覺dalardan haz覺rlanan iftar menüsü haz覺rlayabilirsiniz. 

Çorba ile balayan iftarda uygulayabileceiniz ad覺mlar;

  • Ana yemee geçmeden önce 10 dakika ara vermek,
  • Yüksek ya içerii olan besinlerden uzak durup egzersize a覺rl覺k vermek,
  • Sofralarda beyaz ve k覺rm覺z覺 et, bal覺k, sebze ve bakliyat yemeklerini bulundurmak,
  • Ana yemeklerin yan覺nda cac覺k, yourt, ayran ya da salata gibi besinler yemek,
  • A覺r覺 eker ve karbonhidratl覺 yiyecekler ile vücudu yormamak,
  • Haftada 2 kere sütlü ve hafif tatl覺lar tüketerek enerji kazanmak,
  • Kaybedilen s覺v覺y覺 ortalama 1,5-2 litre su içerek kar覺lamak.

Ramazan Ay覺nda Spor Düzeni

Ramazanda beslenme ile birlikte spor ya da egzersizler yapmak, sal覺kl覺 bir yaam覺n anahtar覺d覺r. Spora yeni balayanlara hafif tempolu yürüyüler, pilates, yoga ve yüzme önerilebilir. Düzenli egzersiz yapanlar ise program覺n iddetini ve süresini k覺saltarak devam edebilir. Ramazanda spor ve egzersiz zaman覺n覺n iftardan 1-2 saat önce ya da sonra olmas覺 gerekir.

Ramazanda beslenme ile birlikte spor düzenine de dikkat etmek, metabolizma aç覺s覺ndan büyük avantaj salar. Antrenmanlar覺n 1 saatten daha uzun olmamas覺, hava ak覺m覺n覺n gerçekletii mekânlarda yap覺lmas覺, iklim koullar覺na uygun k覺yafetler seçilmesi, gün içinde youn aktivitelerden kaç覺n覺lmamas覺 ve uykusuzken youn yap覺lmamas覺 gibi durumlara dikkat edebilirsiniz. 

Ramazan Ay覺nda Spor Yapman覺n Faydalar覺

iddet ve temposu düük egzersizler, ramazanda spora devam edenler için kurtar覺c覺 olur. Sabah yürüyü, yoga ve pilates yapabilir, iftara yak覺n düük iddetli a覺rl覺k çal覺abilirsiniz.

Ramazanda beslenmenin yan覺 s覺ra spor yapman覺n faydalar覺 aras覺nda;

  • Kilo kontrolüne yard覺mc覺 olmas覺,
  • Kalp sal覺覺n覺z覺 korumas覺,
  • Kas gücü ve dayan覺kl覺l覺覺 art覺rmas覺,
  • Stresinizi azaltmas覺,
  • Uyku kalitenizi yükseltmesi,
  • Kemik younluunuzu art覺r覺p güçlendirmesi,
  • Ba覺覺kl覺覺n覺z覺 güçlendirmesi,
  • Psikolojik olarak mutlu ve zinde hissettirmesi yer al覺r.

Sahur ve iftarda genel olarak, az yal覺 ve hafif yiyeceklerin tüketilmesi önerilebilir. Metabolizman覺n vitamin ve mineral ihtiyac覺 kar覺lan覺r. Herhangi bir rahats覺zl覺k hissettiinizde hafif egzersizler yapabilirsiniz.

Uzm. Dyt.
Rana Eken
Beslenme ve Diyet
VM Medical Park Bursa
1446

Bu i癟eriin gelitirilmesinde Medical Park Yay覺n Kurulu katk覺 salam覺t覺r.
Sayfa i癟erii sadece bilgilendirme ama癟l覺d覺r. Sayfa i癟eriinde tedavi edici sal覺k hizmetine y繹nelik bilgiler i癟eren 繹gelere yer verilmemitir. Tan覺 ve tedavi i癟in mutlaka hekiminize bavurunuz.