sat─▒r aras─▒

­čŹÄRamazan─▒ Sa─čl─▒kl─▒ Ge├žirmek i├žin Yap─▒lmas─▒ Gerekenler

Ramazan ay─▒nda beslenme al─▒┼čkanl─▒klar─▒na özen göstermek, sa─čl─▒kl─▒ bir ┼čekilde oruç tutman─▒n en önemli parças─▒d─▒r. ─░ftar ve sahur ö─čünlerinde dengeli bir beslenme, vücudu enerjiyle donatman─▒n yan─▒ s─▒ra sa─čl─▒kl─▒ kilo kontrolünü de sa─člar.

Oruç tutarken dikkat edilmesi gerekenler aras─▒nda su tüketimi, lifli g─▒dalar─▒n tercih edilmesi, protein al─▒m─▒na önem verilmesi ve a┼č─▒r─▒ ┼čekerli veya tuzlu besinlerden kaç─▒n─▒lmas─▒ yer al─▒r.

Sahurun Önemi 

Sahur ö─čünü, uzun süre açl─▒k öncesi ö─čün oldu─ču için mutlaka yap─▒lmas─▒ zorunludur. Bu durum hem iftarda a┼č─▒r─▒ yemenizin önüne geçecek, hem de gün içerisinde alman─▒z gereken enerji ve proteini tek bir ö─čünde almaman─▒z─▒ sa─člayacakt─▒r.

Sahurda dikkat etmemiz gereken ┼čeylerin ba┼č─▒nda ise bol su içmek, mutlaka lifli besin tüketmek ve yeterli protein almak gelmektedir.

Bununla birlikte az tuzlu besin tüketmek de sizin gün içerisinde daha az susaman─▒z─▒ sa─člayaca─č─▒ için önemlidir. Protein kayna─č─▒ olarak ise yumurta, bakliyatl─▒ çorbalar, az tuzlu peynir, süt tercih edilebilir. Ekmek olarak tam tah─▒ll─▒ ekmek tüketmek daha uzun süre tok kalman─▒z─▒ sa─člayaca─č─▒ için önemlidir.

Ayr─▒ca sö─čü┼č sebze ve bol su tüketmek de yava┼člayan ba─č─▒rsak hareketlerinizin h─▒zlanmas─▒ aç─▒s─▒ndan gereklidir. Tüm bunlar─▒n yan─▒nda, zeytin yerine çi─č badem, çi─č f─▒nd─▒k, ceviz gibi sa─čl─▒kl─▒ ya─č grubu tüketebilirsiniz.Bu sizin hem daha uzun süre tok kalman─▒za hem de alaca─č─▒n─▒z tuzu azaltt─▒─č─▒ için su ihtiyac─▒n─▒z─▒n az olmas─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒n─▒z─▒ Güçlü Tutmal─▒s─▒n─▒z

Ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒n─▒z─▒ G├╝├žl├╝ Tutmal─▒s─▒n─▒z

Oruç süresince vücut su ve besin anlam─▒nda azalma ya┼čad─▒─č─▒ndan, bu durum ba─č─▒┼č─▒kl─▒─č─▒n dü┼čmesine sebep olabilir. Bitkin hissetmemek, daha önemlisi, hasta olmamak için bu süreçte iftar ve sahurda vitamin ve mineral aç─▒s─▒ndan zengin g─▒dalar tüketmek, su içmek, ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemini desteklemek aç─▒s─▒ndan çok önemlidir.

Örne─čin, yemekleri yaparken zerdeçal, zencefil gibi baharatlar─▒ daha s─▒k kullanabilirsiniz. Mevsim sebze ve meyve tüketimini artt─▒rabilirsiniz. Ayr─▒ca kefir, keten tohumu, badem, f─▒nd─▒k, çilek gibi besinlerle kendinize içecek haz─▒rlayabilir, ara ö─čün olarak tüketebilirsiniz. Ayr─▒ca, uyku düzeni ve günlük rutinlere dikkat etmek ba─č─▒┼č─▒kl─▒k sistemini güçlü tutman─▒n önemli bir parças─▒d─▒r.

─░ftarda Dengeli Beslenmelisiniz

Uzun açl─▒k sonras─▒nda oturaca─č─▒n─▒z iftar sofras─▒nda, yava┼č ve dengeli beslenmek en dikkat etmeniz gereken ┼čeylerin ba┼č─▒nda gelmektedir. Tercih edece─činiz besin gruplar─▒, enerji ve protein aç─▒s─▒ndan ihtiyac─▒n─▒z─▒ kar┼č─▒lamal─▒d─▒r.

Ayr─▒ca kilo kontrolü sa─člamak ve haz─▒ms─▒zl─▒k olmamas─▒ ad─▒na pi┼čirme yöntemine dikkat edilmeli ve besin içeri─či hafif olmal─▒d─▒r. ─░ftar─▒n─▒z─▒ açarken, bir bardak su ve zeytin- hurma veya hafif bir çorba tercih edebilirsiniz.  Tercih edece─činiz çorbalar kremas─▒z olmal─▒d─▒r. Sebze çorbalar─▒, domates, ezogelin, yo─čurt çorbas─▒ güzel bir ba┼člang─▒ç olabilir.

Ard─▒ndan, protein kayna─č─▒ olarak ana yemek tercihleri; kurubaklagil yeme─či, ─▒zgara köfte, tavuk sote, ─▒zgara bal─▒k olabilir. Ana yemek muhakkak ─▒zgara,ha┼člama sebzelerle zenginle┼čtirilmeli veya yan─▒nda bol salata tüketilmelidir. Böylece kab─▒zl─▒k gibi ┼čikayetlerin de önüne geçilecektir. Enerji ihtiyac─▒ içinse yeterli miktarda karbonhidrat alman─▒z önemlidir.

Sa─čl─▒kl─▒ karbonhidrat tercihlerine, tah─▒ll─▒ ekmek, sebzeli bulgur pilav─▒, cevizli eri┼čte, tam bu─čday makarna örnek olarak verilebilir. Son olarak, dengeli beslenmede olmas─▒ gereken di─čer besin grubu olan süt-yo─čurt grubuna sofran─▒zda mutlaka yer vermelisiniz. Kefir, ayran, yo─čurt, cac─▒k gibi tercihlerle dengeli ve sa─čl─▒kl─▒ bir iftar menüsü olu┼čturman─▒z mümkün.

Hafif Bir Ara Ö─čün

─░ftar sonras─▒nda, ┼čerbetli tatl─▒lar veya a─č─▒r ara ö─čünler yapman─▒z reflü, gastrit gibi ┼čikayetlerinizin olu┼čmas─▒na yol açabilir. Yüksek kalorili olmas─▒ ayn─▒ zamanda kilo problemi de do─čuracakt─▒r.

Bu yüzden hafif bir ara ö─čün hem kilo kontrolü sa─čalamada hem de mide ┼čikayetlerinin olu┼čmamas─▒ ad─▒na önemlidir. Örne─čin, sade kefir yan─▒nda tüketece─činiz çilek veya bir porsiyon sütlü tatl─▒ veya bir bardak süt ve 3-4 tane kuru kay─▒s─▒ güzel bir ara ö─čün alternatifi olabilir.

Su ─░çmek Çok Önemli

Su ─░├žmek ├çok ├ľnemli

─░ftarda da sahurda da dikkat etmeniz gereken en önemli ┼čeylerden biri yeteri kadar su içmektir. Yeteri kadar su içmemek, ba┼čta tansiyon,böbrek olmak üzere birçok farkl─▒ sa─čl─▒k sorununa yol açabilir. Özellikle kab─▒zl─▒k, haz─▒ms─▒zl─▒k gibi ┼čikayet ya┼čayan ki┼čiler; sahurda, iftarda ve ara ö─čünde en az 2 litre su içmeyi unutmamal─▒d─▒r.

Dyt.
Derya Mergen
Beslenme ve Diyet
VM Medical Park Kocaeli
3559

Bu i├žeri─čin geli┼čtirilmesinde Medical Park Yay─▒n Kurulu katk─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r.
Sayfa i├žeri─či sadece bilgilendirme ama├žl─▒d─▒r. Sayfa i├žeri─činde tedavi edici sa─čl─▒k hizmetine y├Ânelik bilgiler i├žeren ├Âgelere yer verilmemi┼čtir. Tan─▒ ve tedavi i├žin mutlaka hekiminize ba┼čvurunuz.