sat─▒r aras─▒

Ramazan döneminde uzun süre aç kalman─▒z ve beraberinde beslenme bozukluklar─▒ ya┼čaman─▒z baz─▒ sa─čl─▒k problemleri ortaya ç─▒karabilir. Bu do─črultuda, ramazanda mide yanmas─▒yla ya da sindirim sorunlar─▒yla mücadele etmek zorunda kalabilirsiniz.

Bu süreçte, günlük ö─čünlerin iftar ve sahurda olmak üzere iki ö─čünde toplanmas─▒ bu problemlerin ba┼čl─▒ca nedenlerindendir. Özellikle sahurda gere─činden fazla besin tüketilmesinden sonra tekrar yat─▒┼č pozisyonuna geçilmesi midede yanma, mide ek┼čimesi, kar─▒n bölgesinde kramplar ve haz─▒ms─▒zl─▒k problemini ortaya ç─▒kar─▒r.

Baz─▒ ya┼čam ┼čekli ve beslenme düzeni de─či┼čikleri ile ramazan döneminde mide problemlerini minimize edilebilirsiniz.

Uygun Sahur Menüsü Seçilerek Mide Yanmas─▒ Azalt─▒labilir mi?

Uygun Sahur Men├╝s├╝ Se├žilerek Mide Yanmas─▒ Azalt─▒labilir mi?

Öncelikle, sahur ve iftar olmak üzere iki ö─čünlü beslenmenizi 4 ö─čüne ç─▒kar─▒labilir, devam─▒nda s─▒k ve az beslenerek porsiyonlar─▒n─▒z─▒ küçültebilirsiniz. Bu sayede, büyük porsiyonlar─▒n küçültülmesi de midenin tam dolu olmas─▒n─▒ engelleyebilir.

Tüketti─činiz besin çe┼čitlerinin de mide asidini artt─▒rmayacak ┼čekilde tercih etmeniz oldukça önemlidir. Bu anlamda, do─črudan asit içeri─čine sahip portakal, mandalina, domates, limon gibi meyve ve sebzelerin k─▒s─▒tlanmas─▒ sa─članabilir.

Paketli ürünlerde bulunan dolgu ve katk─▒ maddeleri de asit düzeyinin artmas─▒nda di─čer bir faktördür, bu ürünlerin de kullan─▒m─▒n─▒n s─▒n─▒rland─▒r─▒lman─▒zda fayda var. Bu besin gruplar─▒ yerine sahurda yulaf içerikli g─▒dalar, patates, yumurta ve az ya─čl─▒ yiyecekler tercih edilebilirsiniz. Böylece, hem asitlik derecesi dü┼čük besinler tüketebilir hem de midenin kendi asidi yüksek düzeylere ula┼čmadan engellenebilirsiniz.

Bir di─čer önemli nokta, yemeklerin haz─▒rlan─▒rken pi┼čirme yöntemlerine dikkat edilmesidir. Vücutta en zor sindirime sahip kat─▒ ve sonradan doyurulmu┼č ya─člard─▒r. Yo─čun k─▒zartma ┼čeklinde yemeklerin haz─▒rlanmas─▒ sindirim sistemini zorlayaca─č─▒ için mide sorunlar─▒n─▒ tetikleyebilir.

K─▒zartma pi┼čirme yöntemi yerine ha┼člama veya f─▒r─▒nlama ┼čeklinde pi┼čirme yöntemini tercih ederseniz sindiriminizi rahatlatabilirsiniz. Ek olarak, protein içeri─či yüksek süt, yo─čurt, peynir, kuru baklagiller ve yumurta gibi besinlerle ö─čünlerin artt─▒r─▒lmas─▒ midenin bo┼čalma süresini uzatarak ac─▒kmay─▒ da geciktirebilir. Böylece, bu g─▒da çe┼čitlerinizi sahur menünüzü ekleyerek sa─čl─▒─č─▒n─▒z─▒ destekleyebilirsiniz. 

Sindirim Sistemi Hastal─▒klar─▒ Varsa Do─čru Sahur Menüsünü Nas─▒l Seçilebilir?

Vücudunuzda ya┼čam kalitenizi dü┼čürebilecek akut ya da kronik bir hastal─▒─č─▒n─▒z olabilir. Bu do─črultuda; vücudunuzda gastrit, ülserreflü, laktoz intolerans─▒, glüten hassasiyeti ya da farkl─▒ ba─č─▒rsak problemleri varsa uzun süre aç kalma ve bir seferde çok beslenme hastal─▒─č─▒n semptomlar─▒n─▒ artt─▒rabilir.

Bunun yan─▒nda, reflü hastas─▒ysan─▒z sahurdan sonra a─č─▒r beslenmeniz ve hemen yatman─▒z da hastal─▒─č─▒n ┼čiddetlenmesine neden olabilir.

A─č─▒zdan ba─č─▒rsa─ča kadar olan gastroentrolojik sistemde bozulacak bir mekanizma kar─▒n bölgesinde ┼či┼čkinli─či tetikleyebilir, bu durumda da midede üretilen asit bo─čaza do─čru ilerleyerek rahats─▒zl─▒k verebilir.

Özellikle, iftarda ya─čl─▒ tatl─▒lar ve baklava gibi a┼č─▒r─▒ ┼čerbetli tatl─▒lar yerine muhallebi, sütlaç gibi sütlü tatl─▒lar ya da meyveler tercih ederek reflü ataklar─▒n─▒z─▒ kontrol alt─▒na alabilirsiniz.

Unutulmamas─▒ gereken nokta ise bireysel metabolik cevab─▒n ve kalori ihtiyac─▒n─▒n de─či┼čiklik göstermesidir. Günlük tempoda fiziksel olarak yo─čun çal─▒┼č─▒yorsan─▒z enerji ihtiyac─▒n─▒z fazla olaca─č─▒ndan kalori ihtiyac─▒n─▒z yükselir ve porsiyonlar─▒n─▒zda daha fazla besin alman─▒z kritiktir.

Ramazan Ay─▒nda Besinlerin Çe┼čitlendirilmesinin ve Su Tüketiminin Önemi

Ramazan Ay─▒nda Besinlerin ├çe┼čitlendirilmesinin ve Su T├╝ketiminin ├ľnemi

Tüm bu bilgiler ─▒┼č─▒─č─▒nda, ramazanda do─čru beslenme ile mide yanmas─▒n─▒n önlenmesinde günlük su tüketiminiz de önemlidir. E─čer, günlük su al─▒m─▒na dikkat etmezseniz sindiriminiz yava┼člayabilir, mide ve ba─č─▒rsak problemlerini k─▒sa ya da uzun süreli ya┼čayabilirsiniz.

Günlük su tüketimiyle beraber yemeklerin a─č─▒zda iyice çi─čnenerek al─▒nmas─▒ da sindirimi rahatlatan pratik seçeneklerden biridir.

Bununla birlikte, hazm─▒ kolayla┼čt─▒ran bitki çaylar─▒, mide koruyucu özelli─či olan ye┼čillikli sebzeler, ya─č oran─▒ dü┼čük olan yulaf içerikli g─▒dalar, yara iyile┼čtirme gücü yüksek çörek otu gibi g─▒dalar, mide asidinin dengelenmesine destek olan meyan kökü benzeri bitkiler ö─čünlere eklenerek ramazanda mide yanman─▒z─▒n önlenmesine katk─▒ sa─člayabilir.

Prof. Dr.
I┼č─▒lay Nadir
Gastroenteroloji
Medical Park Ankara (Bat─▒kent)
3891

Bu i├žeri─čin geli┼čtirilmesinde Medical Park Yay─▒n Kurulu katk─▒ sa─člam─▒┼čt─▒r.
Sayfa i├žeri─či sadece bilgilendirme ama├žl─▒d─▒r. Sayfa i├žeri─činde tedavi edici sa─čl─▒k hizmetine y├Ânelik bilgiler i├žeren ├Âgelere yer verilmemi┼čtir. Tan─▒ ve tedavi i├žin mutlaka hekiminize ba┼čvurunuz.