Sağlığınız İçin Esmer Ekmek

Beslenme ve Diyet
3868

Ekmeğin içindeki kepek oranıyla ilgili yayınlanan tebliğin uygulanması istenirken, diyetisyenler de kepekli ekmeğin beyaz ekmekten çok daha sağlıklı olduğuna vurgu yaptı.

Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı'nın geçtiğmiz Temmuz ayında yayınladığı ve ekmeğin içindeki belli oranlarda kepek bulunmasını zorunlu hale getiren "Ekmek ve Ekmek Çeşitleri Tebliği"nin uygulanmaması tepki görürken, devletin çabalarına diyetisyenler de destek verdi. Medical Park Tarsus Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Özge Akar, beyaz ekmek yerine esmer ekmek tüketilmesinin, diyabet ve tansiyon başta olmak üzere birçok hastalığı engelleyeceğini söyledi.

BEYAZ EKMEKTEKİ RİSK

Türkiye'nin son yıllarda dünyada en fazla ekmek tüketen toplumlardan biri haline geldiğini kaydeden Diyetisyen Özge Akar, "Ekmek karbonhidrattan zengin bir besindir ve vücuda enerji sağlar. Ayrıca içeriğinde bir miktar protein ve vücut açısından son derece önemli vitaminleri de barındırır. Bu özellik tam buğday ekmek çeşitlerinde daha da güçlendirilmiştir. İnsan vücudunun günlük alması gereken enerjinin yaklaşık yüzde 55'inin karbonhidratlardan gelmesi gerekmektedir ekmek de bu ihtiyacı karşılamak için günlük beslenmemizde başrolü oynamaktadır. Fakat beyaz ekmek içeriğindeki katkı maddelerinden dolayı diyabet, hipertansiyon ve kolesterol hastaları açısından risk taşımaktadır" dedi.

 

ERKEN TOKLUK SAĞLIYOR

Tercihin her zaman esmer ekmekten (tam buğday, çavdar, kepek) yana olması gerektiğini kaydeden Medical Park Tarsus Hastanesi Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Özge Akar şöyle devam etti: "Esmer ekmek, posa içeriği yönünden midemizde daha fazla yer kaplıyor, daha erken tokluk sağlıyor. Esmer ekmekte kepek oranının arttırılmasıyla lif oranı yükseltilmiştir. Yüksek lif alımı kolesterolün düşürülmesinde etkili olmakla birlikte kan şekeri kontrolü, kalp damar hastalıklarının önlenmesi, sindirim ve bağırsak fonksiyonlarının düzenli çalışmasına yardımcıdır. Tam buğday ekmeğinde kan şekerini yavaşlatacak etkiler bulunuyor. Esmer ekmeği tercih etmek, obezite başta olmak üzere diyabet, hipertansiyon ve kolesterol gibi hastalıkları önlemede büyük bir adım atılmış olur."

VİTAMİN ZENGİNİ

Diyetisyen Özge Akar, tam buğday unu elde edilirken, buğday taneciklerinin tamamının öğütülmeden konulması nedeniyle esmer ekmekte diğer ekmelere nazaran daha fazla vitamin ve mineral içerdiğini de belirtti. Buğdayın sağlık açısından yararlı olan B2 ve B6 vitaminleri ile niyasin, folik asit, demir ve çinko içerdiğini kaydeden Özge Akar, "Şeker hastaları, kilo sorunu olanlar, mide ve bağırsak rahatsızlığı çekenler tarafından daha çok tercih edilen tam buğday ekmeği herkes tarafından belirli miktarlarda tüketilmeli" diye konuştu.

TUZDA SINIR YÜZDE 1,5

Resmi Gazete'de 4 Ocak 2012'de yayımlanan Gıda Kodeksi Ekmek ve Ekmek Çeşitleri Tebliği, 1 Temmuz itibarıyla tamamıyla yürürlüğe girmiş bulunmakta. 1 Temmuz'dan itibaren de ekmek ve çeşitlerinde azami tuz oranı yüzde 1,5 oldu. Buna göre, miktarı artırılan ekmekteki kepek oranı en az yüzde 0,65 ve en çok yüzde 1,1, tam buğday ekmeğinde ise kepek miktarı en az yüzde 1,2 ve en çok da 2,9 şeklinde zorunlu hale geldi. Bu sayede obezite başta olmak üzere hipertansiyonla da mücadele adına büyük bir adım atılmış oldu.