satır arası

Tenisçi Dirseği Nedir?

Tenisçi dirseği sadece tenis sporcularının değil hemen herkesin başına gelebilen bir sorundur. Adının tenisçi dirseği olmasının sebebi bu hastalığın kollarının ve bileklerini sık kullanan tenisçilerde daha fazla görülmesidir. Tenisçi dirseğinin birden fazla belirtisi vardır ve semptomlarını erken tanı ve tedavi ile kontrol altına almak mümkündür. “Tenisçi dirseği nedir?, ”Tenisçi dirseği tedavisi nasıldır?” gibi konuyla ilişkili soruların daha kapsamlı yanıtlarını öğrenmek için yazının devamını okuyabilirsiniz.

Tenisçi Dirseği Nedir?

Tenisçi dirseği dirsek tendonlarının tekrarlayan hareketler sonucu tahriş olmasıyla oluşan ağrılı bir durumudur. Bu tekrarlanan hareketler sonucunda sık kullanılan kol kasları zayıflayabilir ve kolu bileğe bağlayan tendonlarda yırtılmalar ortaya çıkabilir. Bu da kolları veya bilekleri kullanırken ağrıya yol açabilir. Tenisçi dirseği özellikle dış taraftaki dirsek tendon ve kaslarındaki küçük yırtılmalar ve iltihaplanmalar nedeniyle meydana gelir. Adından da anlaşılacağı gibi tenis oynamak bu duruma neden olabilir ancak herhangi bir tekrarlayan dirsek hareketi, özellikle de kol ve bilek hareketleri, bu rahatsızlığa yol açabilir. Ağrı, kolun dış kısmında ve dirseğin üst tarafında hissedilir ve özellikle bir şeyi kavramak veya kol hareketleri yapmak için güç sarf etmek gerektiğinde şiddetlenebilir. Tedavi seçenekleri arasında istirahat, buz tedavisi ve egzersizler yer alır. Daha ciddi vakalarda ise fizyoterapi, ilaçlar veya cerrahi müdahale gerekebilir.

Tenisçi Dirseği Belirtileri Nelerdir?

Tenisçi dirseğinin aşağıdaki gibi birden fazla belirtisi olabilir:

  • Dirsek dışında şiddetli ağrı ve hassasiyet
  • Özellikle sertleştirilmiş bir nesne kavramak veya sıkıştırmak gibi el hareketleri sırasında ağrı
  • Ağrının el, bilek ve kol gibi diğer bölgelere yayılması
  • Özellikle sabahları ve aktivitelerden sonra şiddetlenen ağrı
  • Güçsüzlük hissi veya zayıf kavrama gücü

Bu semptomların yanı sıra tenisçi dirseği olan kişilerde dirsek kaslarında sertleşme ve şişlik de gözlemlenebilir. Sayılan semptomlardan bir veya birkaçını yaşıyorsanız, bir sağlık uzmanıyla görüşmeniz faydalı olabilir.

Tenisçi Dirseği Nedir

Tenisçi Dirseği Nasıl Teşhis Edilir?

Tenisçi dirseği tıp literatüründeki diğer adıyla lateral epikondilit; tanısı klinik belirtiler, tıbbi öykü ve fizik muayene ile konulabilen bir durumdur. Aşağıdaki yöntemler tenisçi dirseği teşhisinde kullanılabilir:

  • Tıbbi öykü ve fizik muayene: Doktor öncelikle semptomların ne zaman başladığı, hangi aktiviteler sırasında arttığı ve hangi şiddette olduğu hakkında ayrıntılı bir tıbbi öykü alacaktır. Daha sonra yaptığı fizik muayene sırasında dirsek, kol ve el bölgesinde hassasiyet, şişlik veya kızarıklık olup olmadığı kontrol edilecektir.
  • Testler: Doktor hastanın kas gücünü, dirsek hareketliliğini ve tendon hassasiyetini değerlendirmek için birkaç test yapabilir. Bu testler arasında Cozen testi, Mill testi ve Wartenberg testi gibi yöntemler bulunur.
  • Görüntüleme yöntemleri: Nadiren, tanıyı doğrulamak için görüntüleme teknikleri kullanılabilir. Bu yöntemler arasında X-ışınları, MRI (manyetik rezonans) ve ultrason bulunur.

Tenisçi dirseği şüphesi olan herkes tanı için bir sağlık uzmanına başvurmalıdır. Doğru tanı uygun tedavinin uygulanmasına yardımcı olarak şikâyetlerinizin ilerlemeden kontrol altına alınmasını olanaklı kılacaktır.

Tenisçi Dirseği Kimlerde Görülebilir?

Tenisçi dirseği herhangi bir yaş ve cinsiyetteki kişide görülebilir. Bununla birlikte belirli faktörlerin varlığı riski artırabilir. Bu faktörler şunları içerebilir:

  • Tekrarlayan hareketler: Ellerin ve kolların sürekli tekrar eden hareketleri, dirsek tendonlarında hasara neden olabilir. Bu nedenle tenis oyuncuları, inşaat işçileri, şarap şişesi açan barmenler ve ev temizliği yapan temizlik işçileri gibi tekrarlayan hareketler yapan kişilerde daha yaygın görülür.
  • Yaş: Lateral epikondilit 40 yaş ve üstü kişilerde daha sık görülür.
  • Cinsiyet: Erkekler ve kadınlar arasında risk benzerdir.
  • Spor: Tenis, voleybol, bisiklet, golf ve squash gibi sporlar riski artırabilir.
  • Kas zayıflığı: Kuvvetsiz kaslar, tendonlara daha fazla baskı yapabilir ve bu da riski artırır.

Tenisçi Dirseğinin Tedavisi Nasıldır?

Tenisçi dirseği birçok farklı tedavi seçeneği ile yönetilebilir:

  • Dinlenme: Lateral epikondilite bağlı ağrısı olan kişilerin dirseklerini zorlamayan aktivitelerde bulunmaları önerilir. Bir süre yapılan tekrarlayıcı aktiviteye ara vererek bölgeyi dinlenmeye almak tendonların iyileşmesine yardımcı olabilir.
  • Buz uygulama: Dirsek çevresindeki ağrı ve şişliği azaltmak için buz uygulanması önerilebilir. Buz torbası, 10-15 dakika boyunca uygulanmalı ve gün içinde birkaç kez tekrarlanmalıdır.
  • İlaçlar: Ağrıyı hafifletmek için nonsteroid antiinflamatuar ilaçlar (NSAID'ler) kullanılabilir. Bu ilaçlar iltihabı azaltarak ağrıyı ve şişliği hafifletmeye yardımcı olabilir.
  • Fizik tedavi: Fizyoterapi tenis dirseği için etkili bir tedavi seçeneği olabilir. Fizyoterapi ile dirsek kasları ve tendonların güçlendirilmesi ve ağrının azaltılmasına katkı sağlayabilir.
  • Steroid enjeksiyonları: Steroid enjeksiyonları ağrı ve inflamasyonu hızla azaltabilir. Ancak steroid grubu ilaçlar uzun vadede neden oldukları yan etkileri sebebiyle sınırlı kullanılır.
  • Cerrahi: Tedavi seçenekleri arasında en nadir kullanılanı cerrahi müdahaledir. Ameliyat diğer tedavi seçeneklerinin etkisiz olduğu durumlarda düşünülebilir.

Tenisçi dirseği olan kişilerin ağrıyı hafifletmek ve iyileşmeyi hızlandırmak için evde kas gücünü artırıcı bazı egzersizler yapmaları önerilir. Bunun yanı sıra dirsek desteği veya dirsek bandı kullanmak da ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilir. Ancak kişiye uygun en iyi tedavi seçeneğinin belirlenmesi için bir sağlık uzmanına danışmak önemlidir.

Tenisçi Dirseği Egzersizleri Nelerdir?

Tenisçi dirseği için yapılan bazı egzersizler dirsek kaslarının ve tendonlarının güçlendirilmesine ve iyileşmenin hızlanmasına yardımcı olabilir. Aşağıda tenisçi dirseği için önerilen bazı egzersizler yer almaktadır:

  • Dirsek Bükme ve Uzatma Egzersizi: Bu egzersiz, dirsek kaslarını güçlendirmek için yapılır. Bir sandalyeye oturun, dirseklerinizi 90 derece açıyla bükün ve sonra kollarınızı düzleştirin. Egzersizi her gün yavaşça artırarak birkaç sete çıkana kadar tekrarlayın.
  • Yumruk sıkma egzersizi: Elinize sıkabileceğiniz bir nesne alarak kolunuzu masanın üstüne sabitleyin. Elinizde bulunan nesneyi sıkın ve 10 saniye bekleyin daha sonra serbest bırakın ve hareketi tekrarlayın. Aynı egzersizi diğer kol içinde yapın. Bu egzersiz sayesinde kaslarınızın gelişmesine tutma ve kavrama gücünüz iyileşmesine katkı sağlayabilirsiniz.
  • El Tutma Egzersizi: El ve bilek kaslarını güçlendirmeye yardımcı olur. Bir lastik bandı elinizin etrafına sarın ve parmaklarınızı bükün ve gevşetin. Egzersizi kademeli olarak artırarak tekrarlayın ve her el için birkaç set yapın.
  • Forearm Twist Egzersizi: Dirsek kaslarının ve tendonlarının güçlenmesine yardımcı olur. Bir ağırlığı alın ve kolunuzu masaya yerleştirin. El bileğinizi çevirerek ağırlığı saat yönünde ve saat yönünün tersine döndürün. Her kol için sayıyı hergün artırarak birkaç set yapın.
  • Havlu bükme egzersizi: İki elinizle bir havluyu tutun. Daha sonra sanki havlunun suyunu sıkıyormuş gibi uçlarını zıt yönlere çevirin. Bu egzersizi 10'ar kez iki yön içinde tekrarlayın. Egzersiz dirsek kaslarını güçlendirmek ve ağrıyı hafifletmek içi faydalı olabilir.

Herhangi bir egzersizler sırasında ağrı veya rahatsızlık hissetmeniz durumunda ilgili egzersizi bırakmanız ve bir sağlık uzmanına danışmanız iyi olacaktır.

Tenisci Dirseği Tedavisi

Tenisçi Dirseği Nasıl Önlenir?

Tenisçi dirseği hastalığı riskini azaltmaya yardımcı olmak için aşağıdaki önerileri uygulayabilirsiniz:

  • Isınma ve Soğuma: Spor ya da egzersize başlamadan önce ısınma hareketleri sonrasında ise soğuma hareketleri yapın.
  • Teknik: Tenis oynarken doğru teknik kullanın ve yanlış vuruşları önlemek için bir antrenörden yardım alın.
  • Raket Seçimi: Kendinize uygun boyutta ve ağırlıkta bir raket seçin.
  • El ve Dirsek Kaslarını Güçlendirme: El ve dirsek kaslarınızı güçlendirici egzersizler yapın.
  • Tekrarlayan Hareketlerden Kaçınma: Aynı hareketleri sürekli tekrarlamaktan kaçının ve farklı spor dalları veya aktivitelere zaman ayırın.
  • Dinlenme: Yorucu aktiviteler sonrası yeterli dinlenme sağlayın ve aşırı egzersizden kaçının.
  • Koruyucu Ekipmanlar: El bileği destekleri, dirseklikler ve diğer koruyucu ekipmanları kullanın.

Rutin hastane kontrollerine gitmek ve doktorunuzun önerisiyle bu önlemleri uygulamak, tenis dirseği semptomlarını önlemeye ve dirsek kaslarını korumaya yardımcı olur. Medical Park hastanelerinde tenisçi dirseği gibi ortopedik hastalıkların tanı tedavi ve takibi yapılmaktadır.

Prof. Dr.
Cenk Özkan
Ortopedi ve Travmatoloji
Medical Park Adana
70598

Bu içeriğin geliştirilmesinde Medical Park Yayın Kurulu katkı sağlamıştır.
Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.