satır arası

Gün içerisinde dinç ve enerjik olmanın en önemli parçası gece sağlıklı bir uykudan geçiyor. Verimli bir uyku bizi yeni güne ve rutin işlerimize güçlü başlama konusunda destek olurken aynı zamanda bağışıklık sistemimizin zayıflamamasını sağlar. Ancak iş yaşantısındaki stres, ailevi problemler, kişisel sorunlar ve bazı hastalıklar uykuya dalmada ve kaliteli bir uyku çekmede problem yaratabilir. Siz de bu gibi sorunlar nedeniyle uykuya dalmada zorluk çekiyor ya da geceleri sık sık uykunuzdan uyanıp sabahları yorgun kalkıyorsanız uyku meditasyonunu denemelisiniz. Başlangıçta sadece basit bir uykusuzluk problemi olarak görülen uyku sorunları uyku bozukluğu halini aldığı zaman depresyon ve anksiyete başta olmak üzere pek çok ruhsal ve psikolojik soruna da yol açabilir. Bu nedenle uyku meditasyonu sadece iyileştirici değil aynı zamanda yaşam kalitemizi düşüren pek çok hastalığa da karşı önleyicidir.

Uyku Meditasyonu Nedir?

Uyku meditasyonu uykudan önce zihni ve bedeni rahatlatarak dinginleştirerek derin bir uykuya dalmayı sağlayan tekniğe verilen isimdir. Bu yöntem sayesinde uyku problemleri azalırken daha dinç,daha enerjik ve daha güçlü bir bedene sahip olabilirsiniz. Kronik uykusuzluk sorunundan muzdarip bireylerin uyku meditasyonunu düzenli olarak yapması ve uyku öncesi bir rutin oluşturmaları da vücudun biyoritminin sağlanmasına destek olur.

Amerikan Uyku Kuruluşuna göre on sekiz yaşından büyük bireylerin yüzde 30’unda kısa süreli insomnia (uykusuzluk) problemi mevcuttur. Kronik uykusuzluk ve gün içinde yetersiz uyuma pek çok bireyin metabolik yaşantısını sekteye uğratsa da uyku meditasyonuyla bu problemlerde büyük oranlarda iyileşme görülmüştür. Uyku meditasyonu derin uyku sayesinde dinlenmiş yenilenmiş ve canlanmış bir bedene kavuşmanızı sağlarken mutluluk hormonu seviyenizde de artış meydana getirir. Düzenli olarak yapılan tüm meditasyonlar gibi uyku meditasyonu da beyinde nöroplastisite gerçekleşmesini sağlar. Nöroplastisite kişinin stres yaratabilecek değişkenlere karşı biyokimyasal ve fiziksel olarak adaptasyon yeteneğinin gelişmesine verilen isimdir. Berrak bir zihinle uykuya dalmak sinir sistemi başta olmak üzere vücuttaki tüm sistemler üzerinde olumlu etki gösterir. Düzenli uyku meditasyonu yapan kişiler tüm bu faydalar sayesinde yeniden doğmuş gibi hissedebilirler. Siz de uzun süredir uykudan yorgun uyanma, uykusuzluk, uykuya dalamama gibi problemler yaşıyorsanız uyku meditasyonunu deneyimlemeli ve hayatınızın bir parçası haline getirmelisiniz. Uyku meditasyonunu nasıl yapacağınıza dair tüm adımları içeriğin detaylarında bulabilirsiniz.

Uyku Meditasyonu Nasıl Yapılır?

Uykunuzun kalitesini, verimini ve dinlendiriciliğini artıracak olan uyku meditasyonu hayat rutininiz olduğunda siz de muhteşem faydalarını hissedeceksiniz. Peki uyku meditasyonu nasıl yapılır? Sizler için adımlarını ve tüm detaylarını sıraladık:

  • Nefes Egzersizi: Sağlıklı bir meditasyonun en önemli adımı doğru nefes alıp vermekle başlar. Aldığınız nefese odaklanın ve kendinizi vücudunuzun ritmine bırakın. Nefesinize odaklanmak ilk günlerde zor olabilir ancak unutmayın zaten kendi doğanızda olan bir olayı akış içerisinde ve serbestçe gerçekleştiriyorsunuz. Nefesinizi hissetmek kendinizi iyi hissetmenize destek olacak bu sebeple ciğerlerinize dolan havanın varlığına odaklanın. Eğer zorluk çekerseniz nefes egzersizi alıştırmalarını gün içinde de yapabilirsiniz. Nefes alıp verdikçe sizi uykudan en çok uzaklaştıran düşüncelerinizden ve yüklerinizden de arındığınızı düşünmeli, yaşamalı ve hissetmelisiniz. Sakin, derin, hissedilmiş ard arda nefesler sonrasında siz de zihninizde oluşan büyük farkı kavramaya başlayacaksınız.
  • Hayal Kurma: Meditasyonun olmazsa olmazlarından hayal kurma zihninizle beraber çıktığınız muhteşem bir yolculuk ve yenilenme olacak. Gözlerinizi kapattıktan sonra olmak istediğiniz sessiz, sakin bir yer hayal edin. Hayal kurarken olmak istediğiniz yerin her detayını düşünmeniz meditasyonu daha güçlü ve daha sağlam kılar. Sadece görme duyusunu değil koku ve dokunma duyularını da harekete geçirmeye çalışın. Diğer duyuları harekete geçirmeye çalışmak ilk etapta zor gelebilir. Ama bir çiçeğin yaprağını bir ağacın serinliğini düşündükçe zihniniz de bunu kabul edecektir. Ne kadar çok duyunuzu kullanırsanız meditasyonla o kadar bütünleşme imkanınız artacak.
  • Rahatlama: Uyku meditasyonu için üzerinde durmanız gereken hususlardan bir tanesi de rahatlıktır. Meditasyona başlarken rahat bir pozisyonda olmanız gerçek bir zihin ve beden rahatlaması için elzemdir. Gün içinde yapacağınız meditasyonlar sırasında oturur pozisyonda olmak idealse de uyku öncesi meditasyon için en güzel yol uzanmış halde olmaktan geçer. Yatağınıza uzanıp kendinizi rahat bıraktığınız an uyku olumlamaları adımlarını atmaya başlamış olacaksınız.
  • Şükran Duyma: Tüm derin uyku meditasyonunun zirvesi bu kısımda gerçekleşmeli.Meditasyonun verdiği dinginlik ve gevşeme hissiyle gelen rahatlama zaman içinde yaşam kalitenizi artıracak. Elbette uyku kaliteniz arttığı için daha mutlu olacaksınız.Zamanla kendiliğinden gerçekleşecek bu teşekkür ve minnet kısmını ilk etapta istemli olarak gerçekleştirilmeli. Bedeninize uyku konusunda ihtiyaç duyduğu bu iyiliği yapmak zamanla farkındalığınızın artmasını sağlarken öz bakımı geliştirmek sizi iyileştirecek. Uyku meditasyonu yaparak bedeninize sunacağınız iyiliğin sağlığın farkında olmak uykuya dalmadaki rahatınızı artıracak.

Uyku Meditasyonu Yaparken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Uyku öncesi meditasyon hem uykunuzun verdiği dinlenme ve iyiliğin hem de buna bağlı olarak yaşam kalitenizin artmasını kolaylaştırır. Derin uyku meditasyonu,uyku bozuklukları ve yorgunluk, halsizlik gibi pek çok sorunun önüne geçerken aynı zamanda enerjinizin de iyi yönde değişmesine olanak tanır. Tüm bunları sağlamak için uyku meditasyonu öncesinde ve sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar vardır. Daha sağlıklı bir uyku öncesi meditasyon için üstünde durulması gereken hususlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Bulunduğunuz ortamın iyice havalandırılmış olduğundan emin olun. Temiz havalı oksijenden zengin bir oda hem meditasyonun hem uykunun temelidir.
  • Yatak odasında uyku öncesi dikkat etmeniz gereken bir diğer konu odanın mümkün olduğunca karanlık olmasıdır. Loş hafif ışık da meditasyon öncesi alışana kadar tercih edilebilir ama karanlık, derin uykunun ve hormon salgısının olmazsa olmazıdır.
  • İçinde rahat hissettiğiniz ve mevsimin sıcaklığına uygun bir kıyafet giyin. Hem hafif hissetmenize hem de uyku meditasyonuyla bütünleşmenize büyük katkısı olur.
  • Yatağınızdaki nevresim ve yastık takımlarının temiz olduğundan emin olun ve mümkün olduğunca sıklıkla değiştirin.
  • Uykuya dalmanın kolay olması için sindirim sisteminin çalışmıyor olması gerekir. O yüzden akşam yemeğini yiyebildiğiniz kadar erken yiyin.
  • Özellikle çay, yeşil çay, kahve gibi kafein içeriği yüksek içecekleri günün erken saatlerinde içmeye özen gösterin. Aksi halde kafein uykuya dalmanızı zorlaştırabilir.

Uyku Meditasyonunun Faydaları Nelerdir?

Derin uyku meditasyonu hayatınız boyu en büyük gereksinimlerinizden biri olan uykudan en yüksek verimi almanızı sağlar. Stres, anksiyete, depresyon, manik depresiflik gibi rahatsızlıkların iyileşmesini ve hatta önlenmesini kolaylaştırır. Sağlıklı uyku sayesinde sağlıklı çalışan bir metabolizmaya ve dengesini bulmuş bir hormonal sisteme kavuşursunuz. Sadece uykunuz değil hayata bakış açınız da iyileşme gösterir ve stresli durumların altından daha kolay kalkabilirsiniz. Derin uyku meditasyonunun hayatınızda dokunmayacağı bir alan düzenli yapıldığı zaman adeta yok denecek kadar azdır. Adaptasyon süresinde zorlansanız da meyvelerini almaya başladıkça uyku düzeniniz rayına oturup yaşam kalitenizi ve sevincinizi artıracak. İlk etapta hergün yapamasınız bile her hafta bir gün fazla yaparak en sonunda yedi günü tamamlayabilirsiniz. Mükemmellik değil süreklilik derin uyku motivasyonunda başarıyı sağlar. Uyku meditasyonu ve diğer tüm sağlık dolu bilgiler için içeriklerimizi inceleyebilirsiniz.

En Çok Okunan Sağlık Rehberi Yazılarımız

Sosyal Medya Hesaplarımız:
Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn

13315

Bu içeriğin geliştirilmesinde Medical Park Yayın Kurulu katkı sağlamıştır.
Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.