Yaz aylarındaki uyku sorunlarının sağlığa etkisi

18901

Yaz ayları çoğu insanın hayatında genellikle oldukça aktif geçen bir zaman dilimidir. Daha uzun günler, çalışma ve eğlencenin geç saate kadar uzayabileceği anlamını taşır. Bu uzun günlerde güneş ışığından en iyi şekilde yararlanan birçok kişi için güzel vakitler geçirmek paha biçilmez olabilir. Fakat pek çok kişi için yaz mevsimi, önemli uyku problemleri ya da uykusuzluğa yol açabilen bir dönem haline gelebilmektedir. 

Yazın uyku sorunları neden artar? 

Yaz döneminde bazı bireylerde uyku sorunlarında artış ortaya çıkar. Bunun en önemli nedeni güneş ışınlarına maruziyetin artmasıyla uykuyu sağlayan melatonin hormonu üretiminde azalma olmasıdır. Sıcaklığın artması da uyku düzenini bozan diğer bir etkendir. Günlerin uzun olması nedeniyle sosyal hayatın daha geç saatlere kadar devam etmesi de önemli bir neden olarak karşımıza çıkmaktadır. 

Uyku problemlerinin neden olduğu sağlık sorunları

Uyku bozukluğu ya da tıbbi adıyla insomnia, sağlığı tehdit eden önemli bir sorundur. Uyku bozuklukları;

  • Çeşitli tıbbi sorunlarda artışa yol açar. İnme, astım atakları, epilepsi nöbetleri, iltihaplar, obezite, ağrıya duyarlılık, şeker hastalığı, yüksek tansiyon ve kalp hastalığı riskinde artışa neden olmaktadır.
  • Ruh sağlığı bozuklukları için artan riske neden olur. Depresyon, kaygı bozukluğu, kafa karışıklığı ve hayal kırıklığı uyku bozukluğu olanlarda daha sıktır.
  • Yaşam süresinde kısalmaya yol açar. Yapılan araştırmalara göre uykusuzluğun, yaşam süresini kısaltabileceği saptanmıştır. 1 milyondan fazla katılımcının ve 112.566 ölümü kapsayan 16 çalışmanın bir analizi, uyku süresi ve yaşam süresi arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Analize göre günde 7-8 saat uyuyanların daha az uyuyanlara göre ölüm riskini %12 daha az olduğu saptanmıştır. Daha yeni bir çalışmada ise dirençli uykusuzluk ve ölüm oranı üzerinde etkilerini 38 yıl boyunca incelenmiş ve dirençli uykusuzluğu olanlarda ölüm riskinin %97 oranında arttığı bulunmuştur.

Yaz aylarında uyku sorunları için çözüm önerileri

Ciddi sağlık sorunlarına yol açabilmesi nedeniyle özellikle de yaz aylarında artan ve inatçı uykusuzluğa kapı aralayan uyku problemlerine çözüm bulmak son derece önemlidir.

Yaz aylarında gündüz vakti ve sıcağında fazladan geçen saatler, özellikle de uyku bozukluğu için yatkınlığı olan kişilerde vücudun uyku / uyanma döngüsünde değişikliklere yol açabilir. Mevsimleri değiştirmenin bir yolu olmadığından yaz uykusuzluğuyla başa çıkmak için bazı adımlar atmak gerekir. Vücudun olağan ritmini ve yaz aylarında uyku düzenini korumak için yapılabilecekler nelerdir? sorusunu cevaplayalım.

Koyu renkli güneş gözlüğü kullanmak

Yaz aylarında gün ışığına maruz kalmanız temel olarak kaçınılmazdır. Uyku sorunlarını azaltmak için yapılabilecek şeylerden biri, öğleden sonra ve akşamları dışarıya çıkmanız gerektiğinde koyu kehribar güneş gözlüğü takmaktır. Böylece uyku hormonu olan melatonin üretimini azaltan güneş ışınlarının vücuda girmesi azaltılmış olur.

Akşamları koyu renkli perdeler ve loş ışık kullanmak

Öğleden sonra ya da akşamın erken döneminden itibaren ışığı geçirmeyen koyu renkli perdeler ve loş aydınlatma kullanmak faydalı olur. Böylece vücudun daha fazla miktarda melatonin hormonu üretmesi olanaklı hale gelir.

Ev ortamını serinletmek ve gürültüden korunmak


Yüksek sıcaklık yaz aylarında önemli bir sorundur ve birçok uyku bozukluğuna neden olabilir. Klimanız varsa bu problemleri daha kolay çözebilirsiniz. Böylece camları kapatarak dış ortamın gürültüsünden ve rahat uyumanızı engelleyebilecek sinek ve böceklerden kurtulmuş olursunuz. Evinizde klima yoksa, akşamları ve geceleri pencereleri açmak ve bir vantilatör kullanmak da serinlemenize yardım edebilir. Bu durumda evin en sessiz odasını tercih etmek ve camlara sineklik taktırmak iyi olacaktır. Uyuduğunuz ortam sıcaklığının 18 ila 22 derece arasında olması idealdir.

Gün içerisinde bol sıvı tüketmek

Vücudun yaz aylarında artan sıvı ihtiyacını gün boyunca bol sıvı tüketerek karşılamak önemlidir. Böylece gece su içmek için uykunuzun bölünmesi engellenmiş olur. Sıvı alımını uyku saatinden 1 saat kadar önce sonlandırarak ise geceleri sık sık tuvalete kalkmaktan kurtulabilirsiniz.