Uykuda solunum bozuklukları

UYKU APNE SENDROMU


Tıkayıcı Uyku Apne Sendromu (OSAS) uykuda aşırı horlama, yeterli ve rahat soluyamama hatta zaman zaman nefes durması sonucu   ortaya çıkan bir hastalıktır. Hastalık yapmasının iki temel nedeni vardır.

Kan oksijen seviyesindeki ciddi azalmalara bağlı organ hasarı

Uyku yapısının bozulmasına bağlı kalitesiz bir uyku

Böylelikle gün içerisinde yorulan vücudumuz uyku sırasında dinleneceği yerde daha fazla yıpranır. Şiddetli uyku apne sendromu olanlarda ölüm oranları sağlıklı bireylere göre 3-6 kat daha fazladır


UYKU APNE SENDROMU  CİDDİ SAĞLIK PROBLEMLERİNE YOL AÇABİLMEKTEDİR


Araba kullanırken veya dikkat gerektiren iş yaparken uyuklama sonucunda trafik  ve iş kazaları

Unutkanlık , dikkat eksikliği

Yüksek tansiyon, 

Kalp krizi,

Kalp ritm bozukluğu

Beyin damarında tıkanıklık sonucu felç

Şeker hastalığı kontrolünün zorlaşması

Cinsel performansta azalma .

Yaşam kalitesinde azalma

Ölüm oranlarında artış


UYKU APNE SENDROMUNUN BELİRTİLERİ NELERDİR?


Horlama

Uykuda nefesin durması

Uykuda boğulur gibi olmak

Nefes darlığı hissiyle uyanmak

Dinlendirici olmayan uyku

Sabahları ağız kuruluğu, boğazda rahatsızlık hissetmek

Gece sık tuvalete gitmek

Gece terlemek

Gün içinde uyku ihtiyacı olması

Sürekli yorgun hissetmek

Konsantrasyon güçlüğü çekmek

Korkutucu, garip rüyalar görmek

Gece göğüs ağrısı hissetmek

Gece reflü şikayetlerinde artma olması

RİSK FAKTÖRLERİ NELERDİR

Obesite: OSAS lı hastaların %70’inde obezite mevcuttur. Beden kitle indeksindeki %10 luk artış bile uyku apnesi hastalığı gelişme riskini 6 kat arttırmaktadır

Kraniyofasiyal yapı: Çene, yüz yapısı, burun veya boğazında nefes almayı zorlaştırıcı bir durum bulunanlar (küçük çene kemiği, küçük dil büyüklüğü, iri bademcik, sarkık yumuşak damak, nazal polipozisadenoid, vb.)

Kalıtım: Ailesinde uyku apne sendromu saptanmış kişilerde görülme sıklığı 2-4 kat artmaktadır.

Sigara içilmesi: Sigara içenlerde uyku apne sendromu 3 kat daha fazla görülmketedir.

Burun içerisinde ödem olması : Burun içinde uzun süreli ödem olması uyku apnesi prevelansını iki kat arttırmaktadır.

Diyabet veya insülin rezistansı olan hastalarda 3 kat daha fazla görülmektedir

 

UYKU APNE SENDROMU TANISI NASIL KONUR ?

Uyku laboratuarında bir gece uyku çalışması (polisomnografi) yapılarak tanı konur.

Uyku çalışması (polisomnografi) sırasında vücudunuza yapıştırılan elektrotlar sayesinde uyku durumunuz ve nefes alışverişiniz, kalbinizin ritmi, kan oksijen düzeyiniz izlenerek  uykunuzda gelişen anormallikler saptanır.

 

UYKU APNE SENDROMU NASIL TEDAVİ EDİLİR ?

Hastalığın şiddetine, beraberinde bulunan kalp,şeker, inme gibi hastalıkların varlığına ve muayene bulgularına göre tedavi düzenlenir. Üç temel tedavi şekli mevcuttur.

Uykuda havayolunu açık tutan hava basıncı uygulayan cihazlar

Cerrahi

Ağız içi cihazlar

 

Temel tedavi seçeneklerine ek olarak aşağıdaki önlemlerin alınması şikayetlerinizin kontrolünde fayda sağlayabilir.

 

Kilo vermek

Akşam saatlerinde alkol alınmamalıdır

Uyku ilacı kullanılıyorsa uykuda solunumu etkilemeyenler kullanılmalıdır

Uyurken horlamayı azaltıcı pozisyon alınmalıdır.

 

KALİTELİ BİR UYKU İÇİN


Dinç ve sağlıklı hissetmeye yetecek kadar uyuyunuz

Uyku zamanını duzenli tutmaya çalışınız,  hafta sonları da dahil olmak üzere her sabah aynı saatte uyanınız

Uyumak için aşırı efor sarfetmeyiniz. uykunuz geldiğinde yatağınıza gidip, 20 dakika içinde uyuyamadığınız taktirde yatağınızdan çıkıp başka bir odaya geçiniz. sadece uykunuz geldiğinde tekrar yatağınıza geri dönünüz

Tercihen yatağa gitmeden 4-5 saat önce sabah veya öğleden sonradüzenli egzersiz yapınız

Öğle yemeğinden sonra yatıncaya kadar kafeinli içeceklerden uzak durunuz

Alkol -özellikle yatmaya yakın saatlerde – kullanmayınız

Sigara içmeyiniz, bırakamıyorsak geceleri içmeyiniz

Aç olarak uyumayınız- hafif şekilde atıştırınız

Yatak odasındaki ses,  ısı ,ışık gibi uykunuzu etkileyecek çevresel faktörleri uygun hale getiriniz

Endişe ve sıkıntılarınızı gece yatağınızda düşünmeyiniz

Yatağınızı  özellikle  uyumak  için kullanınız, yatağınızda kitap okumayınız, televizyon seyretmeyiniz.