satır arası

Sıcak yaz günleri bazen çok boğucu bir hal alabilir. Ancak bu sıcakların üstesinden gelmeye yardımcı olan, oldukça besleyici ve ferahlatıcı yaz meyveleri mevcuttur. Meyve tüketiminin artırılması, genel iyilik halinin desteklenmesi adına atılan adımların başında gelir. Vücut için gerekli vitamin ve minerallerin alınması için önemli bir gıda kaynağı olarak kabul edilen meyveler, aynı zamanda yüksek lif içeriğine de sahiptir. Meyve ve sebze açısından zengin bir diyet planına uyulması, kardiyovasküler hastalıklar, inflamatuar rahatsızlıklar ve şeker hastalığı gibi durumlara karşı korunmada fayda sağlayabilir. Yaz aylarında sıklıkla tüketilen bazı meyvelerin faydaları ve besin değerleri hakkında bilgi almak için yazının devamını inceleyebilirsiniz.

Yaz Meyvelerinin Besin Değerleri Nelerdir?

Meyve tüketimine özen gösterilmesi, hemen herkesin bildiği, önerilen bir beslenme yaklaşımıdır. Doğanın en güzel hediyeleri arasında yer alan meyveler, lezzetli oldukları kadar besleyici özellik de taşır. Yazın yetişen meyvelerin faydaları ve besin değerleri genel olarak şu şekilde açıklanabilir:

Karpuz

Karpuz, sıvı oranının yüksek olması nedeniyle yaz sıcaklarında susuzluğun giderilmesi için lezzetli bir alternatif olarak tercih edilebilir. Karpuzun yaklaşık olarak %92’si sudan meydana gelir. Bu nedenle günlük sıvı alımının artırılmasını kolaylaştıran bir gıdadır. Bu lezzetli meyve, başta A vitamini, C vitamini ve antioksidanlar olmak üzere birçok mikro besin maddesini bünyesinde barındırır. Aynı zamanda düşük kalori değerine sahip olan karpuz, verdiği tokluk hissi ile birlikte kilo kontrolünün sağlanmasına da fayda sağlayabilir.

Karpuzun içerdiği mikro ve makro besinler oldukça çeşitlidir. Yaklaşık 150 gramlık bir porsiyon karpuz, 46 kalorilik enerji değerine sahiptir. Bu miktardaki karpuzun içerisinde 11,5 gram karbonhidrat, 0,6 gram lif, 9,4 gram şeker, 0,9 gram protein ve 0,2 gram yağ bulunur. 150 gramlık porsiyon şeklindeki karpuzun tüketilmesi ile birlikte günlük tüketilmesi gereken A vitamini ihtiyacının %5’inin karşılanması sağlanır. Bu değer C vitamini için %14, potasyum ve magnezyum içinse %4’tür. Karpuz aynı zamanda önemli bir antioksidan kaynağıdır. İçerdiği antioksidan, serbest radikal adı verilen zararlı metabolizma ürünleri ile mücadelede fayda sağlar.

Şeftali

Şeftali hem tek başına tüketilebilen hem de birçok tarifin içerisinde kendisine yer bulan lezzetli bir meyvedir. Oldukça besleyici özelliğe sahip bu meyve, sindirim sisteminin fonksiyonlarını desteklemek ve cilt sağlığının korunmasını sağlamak gibi katkılar sağlar. Orta boy bir şeftali yaklaşık olarak 150 gram ağırlığında olup 58 kalorilik enerji değerine sahiptir. Bu büyüklükteki bir şeftali, yaklaşık olarak 1 gram protein, 14 gram karbonhidrat ve 2 gram lif içerir. Orta boy porsiyondaki 1 adet şeftalinin tüketilmesi ile günlük C vitamini ihtiyacının %17’si karşılanabilir. Bu değer günlük A vitamini için %10, B3 için %6, E ve K vitamini içinse %5’tir. Şeftalinin içeriğinde aynı zamanda birçok mineral de bulunur. Potasyum, bakır, manganez, fosfor, demir ve magnezyum, bu meyvenin içerisinde yer alan mineraller arasındadır.

Kayısı

Oldukça besleyici olan kayısı, başta sindirim sisteminin ve göz sağlığının desteklenmesi olmak üzere birçok vücut fonksiyonuna yardımcı olma özelliğine sahip bir yaz meyvesidir. Kayısı aynı zamanda birçok esansiyel vitamin ve minerali de bünyesinde barındırır. Lif içeriği ve besleyiciliği nedeniyle kayısının, iyice yıkandıktan sonra kabuğu soyulmadan tüketilmesi önerilir. 2 adet taze kayısı, yaklaşık olarak 70 gram ağırlığında olup 34 kalorilik enerji değerine sahiptir. Bu miktardaki kayısının içerisinde yaklaşık 8 gram karbonhidrat, 1 gram protein ve 1,5 gram lif bulunur. 2 adet taze kayısının tüketilmesi, kişinin günlük A ve C vitamini ihtiyacının %8’ini sağlamaya yetebilir. Bu değer E vitamini ve potasyum içinse yaklaşık olarak %4’tür.

Kiraz

Dünya üzerinde en çok sevilen ve ilgi gören meyveler arasında yer alan kiraz, lezzetli olduğu kadar vitamin, mineral ve antioksidan içeriği ile de besleyici yaz meyveleri içerisinde kabul edilir. Besleyici bir yaz meyvesi olan kirazın bir porsiyonu, yaklaşık olarak 150 gram ağırlığındadır. Bu miktardaki kiraz, yaklaşık 97 kaloridir. 150 gram ağırlığındaki kiraz, 2 gram protein, 25 gram karbonhidrat ve 3 gram lif içeriğine sahiptir. 150 gram taze kiraz tüketilmesi ile günlük C vitamini ihtiyacının %18’inin karşılanması sağlanabilir. Bu değer, potasyum için %10 olup, bakır ve manganez içinse %5’tir.

Üzüm

Üzüm, binlerce yıl önce yetiştirilmeye başlanmış ve çeşitli amaçlarla birçok medeniyet tarafından kullanılmış bir meyvedir. Yeşil, kırmızı ve sarı gibi birçok farklı renkte olabilen üzüm, hem besleyiciliği hem de antioksidan içeriği ile ön plana çıkar.150 gram olarak kabul edilen bir porsiyon üzüm, yaklaşık olarak 104 kalorilik enerji değerine sahiptir. Bir porsiyon üzüm, 27,3 gram karbonhidrat, 1,1 gram protein ve 1,4 gram lif içeriğine sahiptir. 150 gram üzümün tüketilmesi ile günlük C ve K vitamini ihtiyacının yaklaşık olarak %27’si vücuda alınabilirken bu değer, B1 için %7, B2 ve B6 vitamini için %6’dır. Üzümün içerdiği mineraller göz önünde bulundurulduğunda kişinin bu miktardaki üzümü tüketmesi ile günlük alınması önerilen potasyumun %8’i, bakırın %10’u ve manganezin %5’i karşılanmış olur.

Armut

Armut meyvesinin Dünya üzerinde yaklaşık 100 farklı çeşidi mevcuttur. Orta boydaki bir armut, yaklaşık olarak 178 gram ağırlığında olup bu boyuttaki bir meyve, 101 kalorilik enerji değerine sahiptir. Protein içeriği 1 gram olan orta boy armut, 27 gram karbonhidrat ve 6 gram lif ihtiva eder. Bu boydaki bir armudun tüketilmesi ile günlük alınması önerilen C vitamini miktarının %12’si karşılanabilir. Bu değer K vitamini için %6, potasyum için %5 ve bakır için %16’dır. Bu mikro ve makro besin maddelerine ek olarak orta boy bir armut az da olsa folat, provitamin A ve B3 vitaminini de bünyesinde barındırır.

Yaz Meyvesi Tüketmenin Faydaları Nelerdir?

Yaz meyveleri, sıcak yaz günlerinde dehidrasyon gelişimine karşı alınabilecek lezzetli bir önlemdir. Meyvelerin taze ve mevsiminde tüketilmesi ile vücuda alınan fruktoz düzeyi zararlı olabilen miktarının çok altında tutulabilir. Meyveler aynı zamanda iyi birer lif kaynağı olup içerdikleri mikro ve makro besin maddeleri ile çeşitli vücut fonksiyonlarının desteklenmesine katkı sağlayabilir. Meyve tüketimi, kişide tokluk hissi meydana gelmesine de neden olur. Genel olarak öğünlerden birinde meyve tüketiminin tercih edilmesi ile kalori miktarı düşük ancak besleyiciliği yüksek bir öğün oluşturulabilir. Meyvelerin bu özelliği, onların uzun süre ile çiğnenmesinden de kaynaklanır. Bu etkileri ile tokluk hissini sağlayan yaz meyveleri, kişilerin kilo verme hedeflerini destekleyici özellik gösterebilir.

Meyveler sadece şeker ve kaloriden ibaret gıdalar değildir. İçerisinde birçok mikro ve makro besin maddesini de barındıran yaz meyveleri, antioksidan ve lif açısından da zengin gıdalardır. Meyvelerin aynı zamanda oldukça doyurucu gıdalar olduğunu unutulmamalıdır. Bu durum meyvelerin lif kaynağı olması ve çiğnenirken sarf edilen efordan kaynaklanır. Meyve tüketilirken farklı çeşitlerde ürünlerin seçilmesi, vücuda alınan mikro besin maddelerinin çeşitlendirilmesi açısından faydalı olabilir. Yaz meyvelerinin çeşitleri ve bu meyvelerin yararları hakkında detaylı bilgi almak için bir sağlık kuruluşuna başvurarak alanında uzman diyetisyenlerden destek alabilirsiniz. Sağlıklı günler dileriz.

satır arası

123

Sayfa içeriği sadece bilgilendirme amaçlıdır. Sayfa içeriğinde tedavi edici sağlık hizmetine yönelik bilgiler içeren ögelere yer verilmemiştir. Tanı ve tedavi için mutlaka hekiminize başvurunuz.